GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Onbekend mineraal Sauerland  (gelezen 7903 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Onbekend mineraal Sauerland
« Gepost op: mei 26, 2014, 21:18:00 »
Hoi allen,

Deze foto heb ik een tijdje terug gemaakt, omdat ik dit mineraal niet meteen herkende. Dus wie weer mee wil denken, hier is de info:
Het is een mineraal gevonden in het Sauerland, omgeving Brilon. Het is een mineraal wat denk ik is uitgekristalliseerd op en in een calciet laag. Ik weet niet zeker meer of dit een ingesloten mineraal was (dat door het breken van het gesteente de kristallen vrij kwamen te liggen), maar volgens mij wel. De kristallen zijn tussen de 0,5mm en 1,5mm en ze lijk op kwarts (morion) of schorl (toermalijnvariant).

Wie weet hier meer over?

Dankjewel alvast voor het meedenken!

Groetjes,
Kristian

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Onbekend mineraal Sauerland
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2014, 21:30:33 »
Even op zijn Engels, ik denk dat het hier om "Authigene Quartzes" gaat, zie ook: http://www.quartzpage.de/gen_occ.html

De zwarte kleur komt door de hoge bitumen gehalte.

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Onbekend mineraal Sauerland
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2014, 23:17:07 »
Volgens mij kwarts met bitumen, ik heb zoiets dergelijks gevonden als een kruis in Bleiwasche
Greetz,

Erwin

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Onbekend mineraal Sauerland
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2014, 08:49:07 »
Hoi Erwin en Robert,

Jullie hebben allebei gelijk volgens mij. Ik heb net het artikel gelezen over Authigenic Quartz en dat komt volledig overeen met mijn omschrijving.
Dus ik denk dat het al is opgelost. Toch kende ik deze vorm van kwarts niet, dus ik heb weer wat geleerd. Thanks!!

Groetjes,
Kristian