GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Herkennen van mineraalrijk grond/soort gesteente (voor beginners).  (gelezen 1028 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LUKE

  • Gast
Herkennen van mineraalrijk grond/soort gesteente (voor beginners).
« Gepost op: april 11, 2018, 15:51:40 »
Ik heb deze onderwerp gekozen (en speciaal voor beginners want ik ben nog maar een beginner).
Je kan misschien wel uren lang gaan zoeken, maar soms lukt het niet.
Het kan zijn dat het soort grond onder je voeten misschien geen mineralen bevat (waar je naar opzoek bent).
Dus aan jullie de vraag om lekker bij te kletsen over dit onderwerp.

Het zoeken naar de juiste mineralen gaat pas goed als je de juiste soort grond/juiste steen soorten kunt vinden.

En ik heb vooral voor dit onderwerp gekozen om te kijken of we ervaringen/tips/trucks met elkaar kunnen delen. 

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Herkennen van mineraalrijk grond/soort gesteente (voor beginners).
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2018, 16:26:59 »
Hallo Luke

Ik zou beginnen met bij een mineralen vereniging te gaan en contact op te zoeken met mensen die al jaren ervaring hebben op gedaan, die kunnen je uitleggen waar je moet zoeken en op wat je moet letten, je kunt dan ook mee op kaptocht gaan naar de groeves en daar vooral ervaring op te de doen, dat is volgens mij mening de beste leerschool en ook veel literatuur doornemen, beurzen bezoeken. in België zeggen daar leer je de trucken van de foor kennen.
Victor

LUKE

  • Gast
Re: Herkennen van mineraalrijk grond/soort gesteente (voor beginners).
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2018, 09:37:24 »
Beste Victor Swam,

Bedankt voor je informatie en de reactie die je op mijn post gaf.
Maar ik heb dit vooral opgericht omdat je niet bij elke soort gesteente ook de mineraal is die je wilt vinden.
Ik noem even een voorbeeld:
Ik was laatste jaar in de zomervakantie in Frankrijk, De eerste camping (lag in het Zuidoosten bij Brissac) die ik bezochte was een regio waar je makkelijk veel kristallen kon vinden:
Zoals: Kwart, Calciet, ijzererts en nog meer. Maar toen ik bij de tweede camping aan kwam die 80 Kilometer verder lag (naar noord-noord-oost),
Het enigste dat ik vond waren stenen met ijzererts (voor het grootste deel).
Daardoor startte ik deze topic. Zo kunnen we ervaringen delen.
Dit was mijn verhaal die ik wilde delen met jou en anderen.
 ;) ;D