Bronze > Algemene discussie

Precious Opaal Bewerken - Tips?

(1/4) > >>

Lemurian:
Beste leden, is hier iemand die wat verstand en ervaring heeft met betrekking tot het polijsten van opaal met de hand, zonder chemische toepassingen? Ik gebruik alleen water en een micro vezel doekje. Ben bang de stenen te beschadigen als ik wat grovers gebruik (schuurpapier etc). Ik heb een stuk die vrij droog is en ongepolijst. Maar wel glad van nature (niet glimmend maar zand achting dof). Iemand tips voor het polijsten van dit stuk? Met of zonder water? Hard of zacht duwen? Over de zand insluitsels gaan of laten zitten om breken te voorkomen? Hoop dat iemand me kan informeren. Zie bijlage voor details van het stuk.

Met vriendelijke groet,
Lemurian.

victor swan:
Hier ben je misschien wat mee.
 https://opalmine.com/opal-cutting-and-polishing-opal-rough/?lang=nl

Victor

jacques feijen:
Opaal is een van de moeilijkste gesteenten om te bewerken.
Belangrijk is zo-wie-zo te weten waar deze opaal vandaan komt. Ethiopische opaal bijvoorbeeld verdraagt het niet eens dat je hem met de hand aanraakt. Dat is meestal al genoeg om hem te laten barsten.
De voorzitter van de GEA, Hans Sanders, is een kenner van opaal en de juiste bewerking ervan.
Misschien kan hij je verder op weg helpen.Op YouTube staat een filmpje van de beste opaal slijper van Nederland. Ik ben helaas zijn naam vergeten. Maar als je serieus meer wil gaan doen met slijpen en polijsten van edelgesteenten, dan moet je beslist je licht gaan opsteken bij een van de diverse verenigingen in Nederland of België die zich hierop toeleggen.

Groeten,

Jacques

p_slootweg:
Om een steen te polijsten heb je niet alleen een doekje en wat water nodig. Ook een polijstmiddel. Zonder is het niet te doen. Zeer fijn aluminiumoxide of ceriumoxide is prima geschikt.

Ook is de ene opaal de andere niet. Zoals gezegd is Ethiopische opaal gevoeliger dan bijv. Australische opaal. Opaal houd met name niet van hitte. Dat is het grootste probleem met het polijsten. Als je het met de hand doet komt er niet zoveel warmte vrij. Polijsten op een machine vereist wat meer aandacht.

Zo te zien heb jij een stukje Australische opaal, een deel van een geopaliseerde belemniet. Dit zou je zonder al te veel problemen moeten kunnen bewerken. Niet teveel kracht zetten aangezien het hol is.

Succes ermee.

John de Bruijn:
Hoi Jacques, bedoel je deze video misschien?



Directe link:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie