GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar  (gelezen 26944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Gepost op: januari 13, 2013, 12:34:54 »
Vrienden,

Deze topic heb ik geopend, omdat het misschien een goed idee is, om eens met z'n allen te gaan brainstormen, wat we eigenlijk onder onze gedragscode verstaan.

Dit kan zijn tijdens onze voorbereidingen, het zoeken, maar ook hoe we onze hobby in algemeen willen uitvoeren, archiveren en verwerken.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's, hopelijk wordt dit een algemene discussie met veel reactie's en feedback.

Cheers Robert
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2014, 19:33:52 door Kristian Egberts »

Harry Heijkoop

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2013, 15:52:31 »
Belangrijk is, volgens mij, dat je tijdens je zoektochten naar agaten er altijd voor moet zorgen dat de boeren, of anderen, die gebruik maken van de ( veelal ) landweggetjes geen last hebben van je, op slot staande, geparkeerde auto terwijl je zelf in geen velden of wegen te bekennen bent. (misschien een inkoppertje maar ja, je moet ergens mee beginnen  ;) )

gr. Harry

Harry Heijkoop

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2013, 16:17:32 »
Oh ja, iedereen kent natuurlijk de slogan: "laat niet als dank, de schillen en de stank" (of zoiets), en: "laat niet als dank voor het aangenaam verpozen de schillen en de dozen".... :-[

Als ik er een meter naast zit wat de verwoording betreft, sorry, maar iedereen begrijpt wel dat er bedoelt wordt dat je geen troep achterlaat op je zoekplek maar alles netjes meeneemt  :) .

Gr. Harry


Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2013, 18:48:26 »
Bedankt voor je beide reacties Harry!


Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2013, 19:07:22 »
Een aantal puntjes die voor mij vanzelfsprekend zijn:

Behandel iedere vindplaats met respect. Laat geen rommel achter, behandel andermans eigendommen met respect, volg de aanwijzingen van een eventuele beheerder/personeel altijd op en ga niet met hun in discussie over hetgeen wel of niet mag. Je bent te gast, dus de eigenaar heeft altijd gelijk.

Als het een oude vindplaats betreft, gelegen in een natuurlijke omgeving, behandel de natuur met respect. Graaf niet onder bomen, maak gaten dicht en denk na met hetgeen je doet. Graaf nooit aan de voet van een onstabiele helling, want als de hele bende na beneden schuift is de ellende niet te overzien.

En zorg ook dat eventuele omwonenden geen last hebben van je activiteiten. Klachten van omwonenden hebben er al meerdere malen voor gezorgd, dat bepaalde vindplaatsen tegenwoordig verboden terrein voor verzamelaars zijn.

Als je naar een "gevoelige" locatie gaat, parkeer je auto dan niet vlak bij de locatie, maar liever een stukje verderop. De aanwezigheid van je auto vlak bij een dergelijk plek, maakt vaak slapende honden wakker.

Zo maar wat zaken die mij op dit moment te binnen schieten.

Ajuus,

Bert
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2013, 19:30:49 »
Na wat speurwerk op het internet een interessant artikel gevonden: http://users.skynet.be/fa272025/code.html

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2013, 19:35:42 »


En zorg ook dat eventuele omwonenden geen last hebben van je activiteiten. Klachten van omwonenden hebben er al meerdere malen voor gezorgd, dat bepaalde vindplaatsen tegenwoordig verboden terrein voor verzamelaars zijn.



Even een voorbeeldje toegevoegd, helaas nu verboden terrein: http://www.mindat.org/loc-17691.html

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2013, 19:38:12 »
De punten van Harry en van Bert zijn zeker erg belangrijk. Daarbij vind ik nog 1 punt aansluitend bij Bert zijn opmerkingen passen.

Behandel elke mineralenverzamelaar/-hobbyist met respect. Iedereen oefent zijn hobby uit op zijn manier, maar je kunt elkaar proberen te helpen, ontwikkelen en steunen (zie onder andere dit forum). Geef mensen de ruimte om te zijn wie ze willen zijn. Dat betekent niet dat het vanzelfsprekend is dat iedereen het met elkaar eens is, maar je kunt elkaar op een dusdanige manier benaderen dat je de ander verder helpt i.p.v. hem bijvoorbeeld te veroordelen. Tips: Een drankje nuttigen zoals bijvoorbeeld bij de Juchem vaak gebeurt, is uit ervaring een constructieve manier om nader tot elkaar te komen ;D. Ook trips die georganiseerd worden vanuit dit forum en het communiceren op dit forum is ook een goede manier.

Dus Robert, de start van dit topic is zeker een positief punt :D.

Gr,
Kristian

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2013, 20:09:24 »
Respect voor de eigenaar en omgeving is erg belangrijk. Ik kan gewoon niet begrijpen dat er mensen in de wereld zijn die zo met spullen van anderen omgaan, terwijl die mensen de tijd en wil nemen om juist dat open te stellen voor anderen.

Een tip van mijzelf voor dit topic: wanneer ik naar een locatie ga, waarvan niet zeker is of toegang wel mogelijk is (trouwens ook als dat wel is), altijd een flesje wijn op de achterbank liggen als bedankje voor als ik een eigenaar tegen kom. Hoffelijkheid en respect doen een hoop goed. Iets wat ik opgepikt heb toen ik nog in Thailand woonde, waar het gewoonte is om eten en fruit mee te nemen als je bij iemand langs gaat.

Tips: Een drankje nuttigen zoals bijvoorbeeld bij de Juchem vaak gebeurt, is uit ervaring een constructieve manier om nader tot elkaar te komen
Ik neem begin Maart de Whisky voor je mee, Kristian :D
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2013, 20:11:11 door Daniel Middel »

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2013, 20:37:25 »
Ook jouw punten zijn zeker waar Daniel. Omgaan met de eigenaar en zijn eigendommen is inderdaad iets wat ik ook nog miste in de eerder genoemde punten. Ik heb helaas vaker in de Juchem meegemaakt dat geodes die reeds gevonden zijn en bij, of zelfs in, een tas liggen, kapot gemaakt worden door mensen die niet het fatsoen hebben andermans spullen te respecteren. Maar helaas, ik ben bang dat dit vaker voorkomt overal in de wereld...

En neem jij de whisky mee maar mee Daniel, ik denk dat alle mineralenliefhebbers, zoals bij de Juchem en de camping, wel een neutje kunnen waarderen en er niet vies van zijn :D. We beginnen wel eerst met een Kirner; die smaken me ook goed ;).

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2013, 21:03:25 »
Ik heb 2 regels;
regel 1, gebruik je gezond verstand.
regel 2, kijk of je zoekmaatje(s) zijn gezond verstand gebruikt.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2013, 10:57:50 door Henrie G. Heikens »
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2013, 12:09:52 »
Vrienden,

Aansluitend op voorgaande berichten, algemeen zijn voor ons de meeste zaken van zelf sprekend. Misschien is het een idee om een document op te stellen, waarin wij gezamenlijk onze gedragscode in benoemen.
Zie dit niet te formeel, we hebben allemaal wel eens iets gedaan wat vast niet aansluit op deze code.....  ;)

Ongelukken, allerlei vernielingen en commerciële uitbuiting op vindplaatsen hebben er al meerdere malen toe geleid, dat op vindplaatsen een totaal verbod op het verzamelen van mineralen werd ingesteld.  Om dit te voorkomen, had ik de volgende punten in gedachten:

1. Vraag altijd toestemming (schriftelijk) aan de eigenaar van de desbetreffende vindplaats.

2. Houd je aan de lokale / plaatselijke wet- en regelgeving. In sommige landen (bijvoorbeeld Sardinië, in ieder geval mag je niets meer uitvoeren) is het helemaal verboden om naar mineralen te zoeken.

3. Respecteer beschermde (natuur) gebieden, dit is gelijk een moeilijk punt, wanneer weet je of het om een beschermd gebied gaat en wanneer niet, zoek dit van te voren uit, om verrassingen te voorkomen.

4. Blijf van andermans eigendommen af, met name van alle machines en apparatuur welke aanwezig zijn in een groeve.

5. Denk om je eigen veiligheid en die van een ander. Draag waarnodig altijd een veiligheidshelm (PBM's). Kom niet te dicht bij rotswanden, afgronden of kliffen, in verband met instortingsgevaar. Negeer geen verbodsborden. Denk aan de getijden, bij het zoeken langs de kust (Normandië, heeft gemiddeld 6 meter hoogte verschil). Breng anderen en jezelf niet in gevaar!

6. Heb respect voor het milieu. Laat nooit afval achter en breng geen schade toe aan de flora en fauna. Laat de vindplaats net zo achter als je hem aantrof. Breng geen schade toe aan gewassen en loop niet in bebouwde akkers.

7. Op grote schaal mineralen meenemen voor de handel leidt tot uitputting van vindplaatsen en is niet de bedoeling!

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2014, 09:32:36 »
Dit topic verplaatst naar Voor Beginners (alhoewel het ook voor de gevorderde mineralenverzamelaar van toepassing is natuurlijk :))

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #13 Gepost op: december 21, 2014, 14:14:58 »
Dit topic verplaatst naar Voor Beginners (alhoewel het ook voor de gevorderde mineralenverzamelaar van toepassing is natuurlijk :))

Zijn er nog leden, die hier aanvullingen, dan op- of aanmerkingen hebben?

Cor

  • Gast
Re: Gedragscode voor de mineralenverzamelaar
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2014, 15:34:46 »
Voor punt 5, veiligheid, staan bij het artikel over uitrusting wat tips die handig zijn. Met een goede uitrusting op pad gaan is al de basis voor een veilige hobby gelegd.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2014, 21:08:35 door Cor Broekema »