GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Weet iemand wat dit is?  (gelezen 9981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Weet iemand wat dit is?
« Gepost op: februari 20, 2017, 15:08:33 »
Hallo,

Ik heb in 2011 na het overlijden van mijn zoontje dit steentje gekocht.  Nou hoop ik dat iemand hier mij kan helpen,  ik heb geen idee welke het is..  Fluoriet zou het kunnen zijn maar klopt niet helemaal met de prijs, heb hier tussen de 20 en 40€ voor betaald.

Groetjes,
Jennifer

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2017, 16:15:49 »
Beste Jennifer,

Allereerst vervelend om te horen dat je het vanwege het overlijden van je zoon hebt gekocht.

Wat betreft het stuk is het op foto altijd moeilijk te determineren. Ik kan het zeker niet goed beoordelen alleen met deze foto, maar als het fluoriet is, geen idee. De prijs kan altijd bepaald worden door de verkoper, of het nu een rechtmatige prijs is of niet..

Groetjes,
Kristian

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2017, 16:22:49 »
Ja zo'n vermoeden had ik al.  Was dan ook een beetje een "shot in the dark".  Is er iets wat ik kan posten zodat het eventueel duidelijker word?

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2017, 16:27:06 »
Hoie Jennifer,

wat je kan proberen is de hardheid testen, kwarts is harder dan glas, je kan proberen wat een streep achterlaat, is het kwarts dan zal steen niet beschadigen, maar is de steen van zachter materiaal, is de kans dat het op het krasvlak iets doffer wordt.
Greetz,

Erwin

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2017, 16:35:12 »
Ok ik heb het geprobeerd en de steen heeft niks maar op het glas zit een streepje. 

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2017, 18:30:05 »
Hey Jennifer,

Dan is het in ieder geval kwarts ( bergkristal) of iets met hogere hardheid.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2017, 18:44:18 door Erwin Bras »
Greetz,

Erwin

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2017, 18:46:16 »
Ok,  dan kom ik al een stapje dichterbij.  Kan ik nog iets anders zelf testen?

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2017, 09:17:54 »
Greetz,

Erwin

Robin Bakker

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 48
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2017, 18:14:55 »
Hoi Jennifer,

Bij geslepen stenen is het altijd wat lastiger te zeggen, omdat je minder informatie hebt (kristalvorm, breukvlakken).
Ik neig naar Topaas, maar Kwarts zou ook kunnen. Er zijn nog wel meer opties maar die zijn minder gangbaar.
Topaas past de prijs wat beter bij, want een edelsteen. Het zou dan in staat moeten zijn om kwarts te krassen (hardheid 8 vs 7). Dus als je een stukje kwarts hebt kun je dit uitproberen. Ben je weer een stukje dichter bij de oplossing ;)

Robin
Remote Sensing Geoloog

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2017, 18:38:20 »
Hallo Robin,
Iemand zei mij dat het hoogst waarschijnlijk groene obsidiaan is. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is? Ben helaas dus nog steeds opzoek haha,ik heb  geprobeerd om kwarts te krassen maar dat lukte niet.

Groetjes!

Robin Bakker

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 48
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2017, 20:26:38 »
Hoi Jennifer,

Groene obsidiaan zegt mij niets, maar volgens Google is het equivalent aan Andara Obsidiaan, wat een door mensen gemaakt glas is: https://www.mindat.org/mesg-55-48797.html
Ander glas zou dan echter niet eenvoudig te bekrassen moeten zijn.

Als je in de buurt komt van de juiste hardheid is het ook niet altijd even makkelijk tot een conclusie te komen. Daarbij helpt vooral ervaring. Soms moet je iets meer druk zetten om een toonbare kras te verkrijgen. Maar ook dat kan weer misleidend zijn, omdat sommige materialen onder een andere hoek zwakker zijn (wat weer afhangt van de verbindingen tussen atomen, welke niet allemaal even sterk zijn).

Voor nu zou ik het bij (licht)groenige kwarts houden, met een vraagteken.

Robin
Remote Sensing Geoloog

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2017, 13:59:33 »
Hi Jennifer,

Op basis van de eigenschappen die je beschrijft en de genoemde prijs in combinatie met de kleur lijkt het mij een getrommeld stukje Beryl. Groene obsidiaan is het zoizo niet aangezien dit altijd gewoon glas betreft en je er luchtbelletjes in zou moeten zien. Met een polariscoop en refractometer zou dit zo bepaald kunnen worden. Wellicht dat een goede juwelier in je buurt hier iets mee kan. Ik wil het ook wel voor je bepalen maar dan zul je de steen moeten opsturen.

Groeten, Peter

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2017, 15:09:36 »
Hallo Peter,

Een juwelier! Dat vind ik een heel goed idee haha had er zelf nog niet zo bij stilgestaan dat dat natuurlijk ook gewoon kan! Opsturen is niet echt een optie, ben nogal gehecht aan het steentje.. Bedankt voor het idee, ik zal eens rond gaan kijken hier in de buurt.

Groetjes!

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2017, 16:23:56 »
Hallo Jennifer,
Ik zie dit topic pas vandaag. Maar als ik je foto goed bekijk, dan zie ik insluitsels in het gesteente zitten. Dat doet mij erg denken aan kwarts. Ik weet niet waar je die steen gekocht heb, maar als het op een paranormale beurs was... dan vrees ik voor de prijs. Een Topaas zou inderdaad gerechtvaardigd zijn wat prijs betreft. Maar de para-handelaren aanbidden vooral de God van de Euro.
Wat Peter schrijft is erg duidelijk. Maar dat soort apparatuur hebben maar weinig mensen in huis. Als het een kwarts is..wat ik denk, dan is het voldoende het kristal voor een computer scherm te houden of voor het scherm van je mobiel.  Daarna hou je een polarisatiefilter (een pola-zonnebril) of iets dergelijks tussen je oog en de kwarts die je voor het scherm houdt. Als je dan met de filter gaat draaien, zie je in de kwarts allerlei regenboogkleuren opkomen en weer weggaan. Dan weet je zeker  dat het kwarts is. En anders moet je naar een regionale mineralenbeurs of naar de juwelier stappen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je een polarisatie zonnebril in huis hebt.
Ik voeg twee foto's toe van zilverzand(is heldere kwarts). De ene foto heb ik met gewoon licht gemaakt, de tweede met gepolariseerd licht (gekruiste nicols).
Jou schermen zenden ook gepolariseerd licht uit, vandaar dat je aan één polarisatiefilter(zonnebril) genoeg hebt.
Een andere truc is het bepalen van het soortelijk gewicht van de steen.
Topaas heeft een s.g. wat schommelt rond de 3.5 g/kubieke centimeter.
Kwarts heeft een s.g. wat schommelt rond de 2.66 g/kubieke centimeter.
Als je niet precies weet hoe dat moet kijk dan even op de website van de MKA Antwerpen (Mineralogische Kring). Aan de rechterkant zie je Nuttige Wenken. Als je daarop drukt zie je als tip 5 : een eenvoudige densimeter. Daarmee kan iedereen eenvoudig het s.g. van een mineraal bepalen. Anders wordt het even aankloppen bij een handig neefje of zo.

Groeten
en veel sterkte toegewenst,

Jacques

Eskemo

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: Weet iemand wat dit is?
« Reactie #14 Gepost op: mei 02, 2017, 16:55:54 »
Hallo Jacques,

Ik heb het steentje niet bij een para beurs gekocht, ik ken het klappen van de zweep wel een beetje, en weet ook dat je daar gigantisch word afgezet (vaak).
Ik heb deze bij een winkeltje gekocht waar ik veel kwam, helaas bestaat deze niet meer. Ik zal eens met jouw ideeën aan de slag gaan en laat sowieso weten hoe het gegaan is haha

Groetjes!