GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Muurbloempjes onder de mineralen  (gelezen 5577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Muurbloempjes onder de mineralen
« Gepost op: februari 04, 2018, 17:03:21 »
Zoals met de meisjes is het ook met de mineralen!
Hoewel het natuurlijk een persoonlijke smaak betreft, zijn er ook onder de mineralen soms minder aantrekkelijke zaken te vinden.
Gelukkig ben ik het vaak niet eens met de algemene opvatting en tref juist onder de minder geliefde mineralen vaak extreem mooie zaken aan.
Ik vermoed dat mijn kleurenblindheid hier een rol in speelt.
Ruim 8% van de mannen is kleurenblind. In Nederland zijn er dat dus 680.000!!!
Met ons arme lieden wordt echter nooit rekening gehouden! Maar we schijnen daarom ook meer op structuren en zo te letten. Zo kijk ik dus ook naar de meisjes!
Ik bekijk liever het totaalplaatje dan alleen een oppervlakkig detail.

Zo heb ik iets met Goethiet. Er zijn mooie kristalvormen van bekend, maar dan alleen op micro-formaat.
Het hierbij geplaatste stuk, een scherf eigenlijk, heb ik uit de Hilarion Mijn in Griekenland. Het meet ongeveer 5 x 5 centimeter.
Maar als je het goed bekijkt, zie je pas hoe mooi het is. De kleurenrijkdom is in mijn ogen enorm! Ik vind het een van mijn droomstukjes.
Ik hoop er van jullie ook een paar te mogen zien.

Groeten,

Jacques


Jean Pierre Pihay

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 77
Re: Muurbloempjes onder de mineralen
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2018, 18:46:46 »
Inderdaad een zeer mooie foto Jacques. Met zeer veel mooie kleur nuances.
Ook ik "lijd" aan kleurenblindheid en ondervind regelmatig de nadelen (of voordelen !) ervan, soms tot grote hilariteit van familie en vrienden.
Vooral het bij fotografie veel voorkomende incident "chromatische aberratie" blijkt bij mij niet te bestaan. Ondanks de herhaaldelijke opmerkingen van kameraden...ziede gij da nu ni !! En nee ik zie dat niet.  Weeral een probleem minder denk ik dan !
En ondanks deze onvolkomenheid ben ik 19 jaar tewerkgesteld geweest in een grafisch bedrijf als drukker / technieker ! Raar maar waar.
Groeten
Jean Pierre

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Muurbloempjes onder de mineralen
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2018, 20:59:18 »
Ik kan er ook van mee spreken in ben kleuren blind op lichte pastel tinten deze vormen bij mij gewoonlijk een vlak, leuk is het niet maar leert er mee omgaan maar geeft soms vervelende situatie bij natuurfotografie en bij mineralen wat de kleur betreft.
Ik geniet ook van de vormen en zoals Jacques zegt het totaal pakket en vooral duidelijk te laten zien waarover het gaat en dat zal niet altijd perfect zijn maar naar best vermogen.
Hier nog een foto van Nsutiet van Folgosinho lijkt wel een paddenstoeltje

Victor

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Muurbloempjes onder de mineralen
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2018, 23:03:52 »
Nou Jean Pierre en Victor: dat noem ik nog eens uit de kast komen!!
Maar inderdaad, we vinden er wel trucjes op. Zo kent mijn vrouw gelukkig alle kleuren en helpt mij vaak.
Victor  : Ik heb nog nooit van Nsutiet gehoord, maar dat ziet er wel heel fraai uit. Ik heb nu wel via Mindat uitgevogeld dat het een mangaan-mineraal betreft. Alweer een extra lid van de moeilijke mangaan-familie erbij.
Een droom-paddenstoeltje!
En over paddo's gesproken:  je hebt ze ook in Fluoriet uitvoering.
Hier een Paddo die ik gevonden heb in materiaal van Pacha Limani.

Hartelijke groet,

Jacques