GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!  (gelezen 15396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Team MF

  • *****
  • Berichten: 568
Beste verzamelaar, handelaar, wetenschapper en meer,

In Duitsland is in september 2015 een wetsvoorstel ontworpen waarin enkele zaken worden omschreven die onder andere de verzamelaars en handelaars van Natuur- en Cultuurobjecten benadeeld. De Duitse regering wil in het jaar 2016 een "Kulturgutschutzgesetz" opmaken en aannemen waarin wordt omschreven dat het verzamelen van natuurlijke objecten (zoals bijv. mineralen en fossielen) en het verzamelen van cultuurobjecten (zoals bijv. munten, postzegels, kunstwerken, etc.) wordt gereglementeerd. Door "over"bureaucratisering worden ALLE wetenschappers, verzamelaars, handelaars en beursorganisatoren door deze wet benadeeld. De wet is namelijk bedoeld om kunstroven en illegale opgravingen/roven die terrorisme financieren tegen te gaan, maar scheert nu alles over een kam.

Opvallend aan dit wetsvoorstel, is dat er niemand uit het kennisveld is benaderd. Er zijn geen wetenschappers, verzamelaars, handelaars of beursorganisatoren benaderd om mee te denken hoe deze wet het beste vormgegeven kan worden. Niemand kan ook vertellen wat de kunstroven en illegale opgravingen/roven te doen hebben met bijvoorbeeld het verzamelen van mineralen! Maar het wetsvoorstel vat alles samen in 1 overkoepelende wet, wat zeer onjuist en ondoordacht is.

Wat nu exact dreigt mis te gaan voor verzamelaars, handelaars, wetenschappers en beursorganisatoren is onder andere het volgende:

- Alles van Natuurlijke en Culturele waarde, zonder dat exacte waardegrens aangegeven is, moet vanwege formaliteiten individueel geregistreerd worden bij importeren en exporteren.

- Mocht men zich niet hier aan houden, kan het zijn dat ALLE Natuurlijke en Culturele objecten in privéverzamelingen als illegaal worden gezien. Dit betekent ook dat je een illegale handeling hebt gepleegd en men gerechtigd is je privéverzameling te onteigenen!

- Beursorganisatoren en handelaren moeten van elk individueel object kunnen aantonen waar het vandaan komt en dat het niet illegaal is verkregen.

- De Duitse Staat wil bewijs zien dat jouw privéverzameling legaal is verkregen, ongeacht de jaren van het bezit van de verzameling.

- Het beperkt onder andere de natuurwetenschappers en hobbygeologen om op onderzoek uit te gaan, want het verkrijgen van de Natuurlijke of Culturele objecten is dan illegaal.

- Beurzen kunnen onmogelijk worden gehouden, zoals mineralen- en fossielenbeurzen.

De Duitse Staat moet er van overtuigd worden dat een wet die alles samenvat ongepast en kort door de bocht is. Men moet niet alles over een kam scheren, alsof de hobbyverzamelaar of wetenschapper terrorisme ondersteund. Daarnaast is het van belang te benadrukken dat wij geen Natuurlijke of Culturele objecten roven of beschadigen, maar juist redden! Neem als voorbeeld alle mineralen die anders door de breker zouden gaan!

Dit wetsvoorstel mag NIET zo aangenomen worden, anders is alles wat te maken heeft met mineralogie en geologie in Duitsland onmogelijk en illegaal. Zo zijn deze Natuurlijke en Culturele objecten geen eigendom van de Staat, maar van de hele wereld. Ze worden op respectvolle en goede wijze behouden.

Om deze wet tegen te gaan, wordt gevraagd om de petitie "Für den Erhalt des privaten Sammelns" te ondertekenen.

De link vind je hier:
https://www.openpetition.de/petition/online/fuer-den-erhalt-des-privaten-sammelns


Het zou enorm hulpvol zijn, als dit bericht wordt gedeeld met zoveel mogelijk mensen die ook de petitie willen tekenen en zo laten weten het niet eens te zijn met het wetsvoorstel!

En vergeet niet dit bericht te delen met alle mensen om je heen, zodat de petitie ruimschoots ondertekend wordt!

« Laatst bewerkt op: november 04, 2017, 15:04:33 door Team MF »

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2015, 07:34:48 »
Nog even weer onder de aandacht brengen.

Het valt mij op, dat eigenlijk niemand gereageerd heeft of begrijpt men niet wat dit mogelijk in gaat houden voor ons als mineralenverzamelaars?

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2015, 08:47:22 »
Het viel mij ook al op dat ik verhalen lees dat op de grotere beurzen in Duitsland (München/Hamburg) er ook al weinig mee gedaan werd.

Erg jammer!

Dus iedereen: graag delen, doorvertellen en vooral ondertekenen!

Groetjes,
Kristian

Peter Driessen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 229
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2015, 17:28:15 »
Ik zie toch echt wel verschillende mensen die ondertekend hebben.
Maar of dit wetsvoorstel er doorkomt, ik denk het niet.
Afwachten. ???

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2015, 18:04:53 »
Ik zie toch echt wel verschillende mensen die ondertekend hebben.
Maar of dit wetsvoorstel er doorkomt, ik denk het niet.
Afwachten. ???

Peter, waarom denk je van niet dan. Ik hoop het :)

Niek Hudepol

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 65
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2015, 18:27:44 »
Ik heb de petitie al een tijdje geleden ondertekend op de site Mineralienatlas.  ;)
Zelf op zoek gaan naar mineralen..mijn passie...

Harry Heijkoop

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2015, 19:33:17 »
Nog even weer onder de aandacht brengen.

Het valt mij op, dat eigenlijk niemand gereageerd heeft of begrijpt men niet wat dit mogelijk in gaat houden voor ons als mineralenverzamelaars?
Hai, ik heb via Peter Jeckel, die van de beurs in Niederworresbach, mijn (bescheiden) steun aan deze petitie verleend ....

Helaas verbaast mij helemaal niks meer in deze compleet gestoorde wereld :-(

Gr. H@rrr

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2015, 20:34:50 »
Ik heb zonet ondertekend en ik hoop dat er velen van ons forum dit ook zullen doen voor het behoud van onze hobby.

groeten Leo

Nico Kindt

  • Gast
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #8 Gepost op: december 11, 2015, 11:54:53 »
Ik heb dit ook willen tekenen maar ik zag dan dat je gegevens adres en zo moest opgeven.
Ik zag dit niet zitten je weet nooit waar zulke gegevens terecht komen.
Ik geef nooit mijn gegevens on line.
Dat is reden dat ik het niet heb gedaan.
Was het alleen mijn naam genoeg geweest had ik dat zeker gedaan.
Groetjes Nico
« Laatst bewerkt op: december 11, 2015, 17:30:25 door Nico Kindt »

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2015, 17:11:06 »
Precies wat Nico zegt is ook de reden dat ik zoiets niet teken.
Als iedereen die thuis een mooie verzameling heeft zijn adres achterlaat zou iemand dat natuurlijk gewoon kunnen hacken, en zou het een mooie database kunnen worden voor inbrekers en andere criminelen....

Waarom is alleen een handtekening en woonplaats niet genoeg? Bij andere petities is dat ook geen probleem....

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Beste allen,

Vandaag is het dan zo ver: Duitsland heeft het zwaar omstreden 'Kulturgutgesetz' met grote meerderheid aangenomen... Wat dit eventueel voor mineralenzoekers, verzamelingen en beurzen gaat betekenen, is nog onduidelijk. Dus we houden het goed in de gaten!

Artikelen erover vind je hier::

http://www.wiwo.de/politik/deutschland/schutz-von-kulturguetern-bundestag-beschliesst-umstrittenes-kulturschutzgesetz/13779038.html

http://www.tagesschau.de/inland/kulturgut-101.html

Groetjes,
Kristian
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2016, 14:00:07 door Kristian Egberts »

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2016, 22:14:15 »
De wet is aangenomen.

Deze is op 5 augustus inwerking getreden.

Das vorstehende Gesetz wird hiermit ausgefertigt. Es
ist im Bundesgesetzblatt zu verkünden.
Berlin, den 31. Juli 2016



http://www.bgbl.de/xaver/bgbl/start.xav?startbk=Bundesanzeiger_BGBl&start=//*%255B@attr_id=%2527bgbl116s1914.pdf%2527%255D#__bgbl__%2F%2F*%5B%40attr_id%3D%27bgbl116s1914.pdf%27%5D__1470773297414

« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2016, 22:16:07 door Erwin Bras »
Greetz,

Erwin

Antje

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 29
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2017, 22:47:16 »
Zijn er ondertussen al gevolgen bekend?

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 02, 2017, 07:41:57 »
Beste Antje,

Het exacte gevolg van deze wetsaanname is wat weggemoffeld en voor de mineralen- en fossielenverzamelaars is een apart hoofdstuk toegevoegd waarin beide onderwerpen niet onder deze wet vallen, heb ik begrepen.

Groetjes,
Kristian

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Gericht aan alle Natuur- en Cultuurobjecten (waaronder mineralen-) verzamelaars!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 02, 2017, 10:47:21 »
Het blijft voor mij onduidelijk of we als mineralenverzamelaars met deze wet hebben te maken of niet. Hier onder een link naar de "Handreichung zum Kulturgutschutzgesetz" waarin de gevolgen voor de verschillende verzamelgroepen worden behandeld. Op bladzijde 371 (ANHANG 12 – ERLÄUTERUNGEN ZU PALÄONTOLOGISCHEN OBJEKTEN) de toevoeging voor fossielen gerelateerde zaken, voor die groep is het nu duidelijk wat de beperkingen voor het zoeken en verhandelen betreft maar zie in het hele stuk niets terug over het verzamelen van mineralen. Zie ik iets over het hoofd of valt het verzamelen en verhandelen van mineralen misschien binnen een andere omschrijving ?

Bron: https://m.bundesregierung.de/Content/Infomaterial/BPA/BKM/Das_neue_Kulturgutschutzgesetz_Handreichung.html%3Fview%3DtrackDownload&ved=0ahUKEwjoqJbdu9HWAhXFb1AKHbIvB_0QFggmMAM&usg=AOvVaw00uhFcmTiPLCnZC7KnUknC

Het vinden is leuker als je zelf zoekt.