GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Please Help, is dit een diamant ?  (gelezen 14782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Please Help, is dit een diamant ?
« Gepost op: september 03, 2019, 20:06:48 »
Hallo Forumleden


Paar weken terug heb ik een steen gevonden, ik kon geen kras erop zetten met een mes en dan een vijl geprobeerd maar die deed ook geen kras erop.
Toen dacht ik ik bestel een Topaas en een Robijn sample om te kijken of die het wel kunnen krassen en pakket is vandaag ontvangen.
Ik probeer eerst Topaas op mijn gevonden steen geen kras erop alleen maar gebroken stukken van Topaas.
Vervolgens probeer ik Robijn omdat deze een hardheid van 9 heeft om te kijken of die het wel kan krassen maar helaas verloor deze ook van mijn gevonden steen.
Onder UV-Licht krijg ik lichtblauw kleur in de steen.


Mijn eerste vraag is heb ik een diamant gevonden of zijn de samples die ze in Nederlandse webshops verkopen vals?
Mijn tweede vraag is wat voor simpele tests (zonder soortelijke massa en weegschaal en zo) kan ik nog thuis doen om te zien welke steen ik heb?
Mijn derde vraag is ik wil af en toe op pad gaan om mineralen te zoeken zijn er groepen met wie ik mee kan gaan?








Korte kras test filmpje is hier te vinden : http://rifatuzun.com/mineral/r_movie.mp4


Groeten...

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2019, 20:35:05 »
Hoi Emral,

Het vinden van een diamant zal in Nederland niet mogelijk zijn. Voor zo ver ik weet :)
De testen zijn wel goed bedacht, maar het steentje wat ik op de foto zie, lijkt op een stuk kwarts. Hardheid 7 trouwens.

Mineralen zoeken met groepen is zeker mogelijk! Zo kun je aansluiten bij verschillende activiteiten van stichtingen waar wij mee samenwerken, zoals stichting GEA en GEO Oss.. Beide bieden ook zoekdagen aan in groepsverband.

Groetjes,
Kristian

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2019, 20:53:07 »
Hoi Emral,

Ik ben het met Kristian eens. Dit is geen diamant. Het zou anders wel een joekel zijn!!
Mis ook de typisch kubische vorm van diamant.
Maar inderdaad gek dat je dat gesteente, wat voor mij ook kwarts is, niet kunt krassen met een topaas of robijn!
Dat zet eerder vraagtekens bij de door jou aangeschafte mineralen!!
Op het overigens erg goed gemaakte filmpje meen ik toch duidelijk te zien dat de robijn wel een streping achterlaat op de getoetste steen. Je gaat er naderhand met je vinger over, maar je kunt toch duidelijk een streep zien.

Ik blijf dus ook bij kwarts. Ik vind het erg goed dat je dat leuke filmpje erbij hebt gemaakt. Ik wou dat meer mensen dat zouden gaan doen. Het testen van de hardheid van stenen is en blijft altijd een eenvoudige, makkelijk zelf te doene test.
Laat eens wat vaker van je horen!
Ik heb even een prentje van Internet gepikt. Daarop kun je bij de ruwe diamant goed zien dat het behoort tot het kubische systeem.
In dit geval zie je twee piramides (octaëder) die tegenover elkaar geplaatst zijn. Dat is typisch voor een ruwe diamant.

Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2019, 23:00:41 »
Beide heren bedankt voor de reactie...

Kristian steen is in Turkije gevonden op de foto hieronder kan je zien op wat voor terrein die gevonden is.
Ik ga morgen een stalen kras pen halen die hebben een gehard stalen punt en als dat goed is moet het ietsje harder zijn dan kwarts.
ik laat U weten van het resultaat.

Jacques ik ben niet verbaasd dat het geen diamant is ik had al zo een gevoel van dat gaat mij toch niet overkomen een diamant vinden :)
Blijkbaar is mijn hardheid test niet goed uitgevoerd. Zoals ik boven heb geschreven ik ga verder met testen. Natuurlijk kan ik dat aan iemand laten zien die verstand van heb maar dan heb ik niets geleerd. Ik ben nu goed gemotiveerd om te leren heb ook veel mineralen aangeschaft om het in mijn hand te voelen en zo. Ik heb ook Diamond Selector besteld om hardheid te meten maar later heb ik dan weer gelezen dat die niet goed werken.
Ik merk ook van je tekst dat ik ook naar de vormen van mineralen moet kijken, Ik zal daar rekening mee houden.

Grt...

« Laatst bewerkt op: september 03, 2019, 23:07:23 door Emral »

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2019, 21:19:05 »
Emral, even een Gouden Tip!!

Ga nu niet als een gek allerlei spullen aanschaffen. Dat wordt altijd duur geld!!
Ga je eerst eens inlezen en kijk in jouw eigen buurt eens rond. Daar zijn beslist leuke verenigingen te vinden die je veel over mineralen en/of edelstenen kunnen leren.
Ga eerst eens even naar de website van de MKA Antwerpen. Ik ben al vele jaren lid van deze vereniging, en de kennis die men daar heeft is buitengewoon te noemen.
Als je op hun website bent zie je een uitgebreid menu. Bij Lectuur+info vindt je vele submenu's. Hiervan het eerste menu openen : digitale boeken.
Vooral de eerste twee boeken kan ik aanraden. Paul Tambuyser vertelt ook veel over de hardheidstesten van mineralen.
Beslist even doen, het kost je niets en je hebt meteen een schat aan nuttige informatie binnen. Dat geldt ook voor de overige leden van Minerals Foundation!!
En er bestaan al vele,vele jaren speciale hardheidssetjes welke je op Internet of een mineralenbeurs voor een paar euro kunt kopen. Met die setjes kun je alles testen tussen hardheid 1 tot 10.  Succes!

Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #5 Gepost op: september 04, 2019, 22:50:20 »

Jacques bedankt voor de tips,

Ik heb de pdf documenten gedownload en ik ga ook binnenkort bij mineralenbeurs rondkijken, daar kan ik ook uitzoeken of er workshops zijn en zo...

Grt.

Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: Please Help, is dit een diamant ?
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2019, 14:13:47 »
Even een update...

Met de zwarte kraspen zie hieronder op de foto kon ik wel duidelijk mijn stenen krassen.
Blauwe kras pennen waren niet hard genoeg.