GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Mineraal gevonden in Wimereux.  (gelezen 8597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vermeulen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1
Mineraal gevonden in Wimereux.
« Gepost op: augustus 18, 2016, 21:57:50 »
Hallo,

Hierbij mijn eerste post, daarna kan ik eens beginnen bijlezen naar al deze rijke info.

Ik heb dit weekend een steen gevonden op het strand in Wimereux die duidelijk reeds lang op het strand lag, mooi afgerond.
Er zit echter een mineraal op dat een stuk uitsteekt maar ook afgesleten is.
Het lijkt me een metaal te zijn maar zou niet weten welk.

Ben benieuwd naar het verdict !

Raf


Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2016, 00:17:13 »
Voor omgeving Calais zou ik zeggen, Pyriet of Marcasiet, maar het is lastig te zien of de foto's

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2016, 07:18:26 »
Ik ben het met jou eens Daniel, het gaat hier om markaciet of pyriet.

RAF, je kan hem uit de steen halen, als je de knol door midden slaat, moet het mogelijk zijn om hele mooie radiale stralen te krijgen een zogenaamd glanzend zonnetje.... ;)

Gebruik hier voor een vlakke beitel en hamer, niet te hard slaan.

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2016, 07:23:18 »
Ik ben het met jou eens Daniel, het gaat hier om markaciet of pyriet.

RAF, je kan hem uit de steen halen, als je de knol door midden slaat, moet het mogelijk zijn om hele mooie radiale stralen te krijgen een zogenaamd glanzend zonnetje.... ;)

Gebruik hier voor een vlakke beitel en hamer, niet te hard slaan.


Voorbeeld: http://www.versteendhout.com/winkel/mineralen/markasiet/

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2016, 11:28:21 »
De precieze steensoort is lastig te bepalen vanaf de foto's, maar ik denk dat pyriet en markasiet juist vrij onwaarschijnlijk zijn. De ronde kiezelsteen bestaat zo te zien uit graniet, een nogal hard gesteente dat samengesteld is uit een mix meerdere mineraalsoorten, waaronder vooral veldspaat, kwarts en mica. De erosie door de actie van het zeewater die zo'n harde steen heeft afgerond zou pyriet of markasiet al lang verweerd en afgesleten hebben. Het moet dus wel een harder gesteente zijn, gezien het zo uitsteekt en de erosie heeft weerstaan.

Je zou bijvoorbeeld op Google eens kunnen zoeken op 'granite inclusions', wellicht kom je daar iets tegen dat lijkt op wat je zelf gevonden hebt.

Robin Bakker

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 48
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2017, 20:35:12 »
Al een wat ouder topic, maar ik ben hier niet zo vaak ;)

Dit lijkt mij ook vrij zeker een stuk graniet, heel typisch met veldspaat (het witroze materiaal), kwarts (het glazige witgrijze materiaal), en mica (de glimmende deeltjes).

Robin
Remote Sensing Geoloog

Jan Ocula

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4
  • Amateur in geologie en paleontologie
    • Guapo Team Belgium vzw
Re: Mineraal gevonden in Wimereux.
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2017, 13:07:45 »
Beste Raf,
Op de stranden van Pas-de-Calais zijnde Cap-Blanc-Nez tot Wimereux gaat men meestal op zoek naar fossielen... Tussen de silex keien afkomstig vanuit de krijtkliffen ( Krijt tijdperk tot Jura tijdperk) komen er Silex vrij door het aftakelen van de kliffen... In deze silexkeien vind men mineralen zoals Kwarts en Chalcedoon in diverse kleuren en kunnen gewoon schitterend zijn. Je vindt ze in micro en macro toestand. Fossielen kan men er ook in vinden, zoals zee-egels. Mijn hobby is zo gestart op de stranden van Normandië, toen was ik 9 jaar. In mijn collectie heb ik prachtige stukken van de stranden in Frankrijk.... Maar wat jij hebt gevonden is moeilijk determineeerbaar, het kan een afgesleten marcacietknol zijn... Hierbij enkele foto's van mijn vondsten op de Franse kusten... Succes vriend! :)
Jan Ocula :D