GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Nieuw en meteen een vraag  (gelezen 5925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnSchalk

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 12
Nieuw en meteen een vraag
« Gepost op: juni 18, 2016, 15:01:25 »
Hallo allemaal!

Bedankt voor het toevoegen! Mijn naam is Martijn en ik woon in Noorwegen. Ik verzamel voor namelijk fossielen, maar ben sinds kort vrij ivrig met mineralen 😉

Vraagje, ik heb mooie klusters met fluoriet kristallen gevonden (kristallen zijn vrij klein,  onder 1cm). Met water hebben ze de mooie glans, maar opgedroogt worden ze do.  Hoe kan ik de glans behouden?  Is er een middeltje?

Mvh Martijn

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Nieuw en meteen een vraag
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2016, 19:22:34 »
hallo Martijn,

welkom op het forum, internet kent geen grenzen ;)

Antwoord op je vraag;
Hangt van waar je de fluorite hebt gevonden, was het een holte die je gekapt hebt of lag het stuk in de leem?
Vaak zijn de natuurlijke invloeden (verwering) de grootste oorzaak dat de glans verdwenen is.
Soms is het een aanslag die je met een zoutzuur kan verwijderen, daarna in verzadige soda(zout)oplossing leggen om het zuur te neutraliseren of een waller oplossing. ( heb je al gekeken bij schoonmaken mineralen? anders zoek op Waller).

kan je proberen een foto hier te plaatsen?

Greetz,

Erwin

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Nieuw en meteen een vraag
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2016, 22:33:26 »
Hoi Martijn. Een niet zo nette oplossing maar wel werkend is je Fluoriet inspuiten met een silliconen spray bijvoorbeeld voor fietskettingen te vetten of met neutrale baby olie. Dan blijft de Fluoriet een nat uiterlijk hebben en glanzend. Op termijn verdwijnt dit wel maar als het neutraal is kan je herhalen

MartijnSchalk

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Nieuw en meteen een vraag
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2016, 06:43:27 »
Edwin, de kristallen komen uit een uitgehakte holte,  gevuld met een natte kleiige bende 😃
Ik geloof dat foto's plaatsen met de telefoon niet werkt. Ik zal vandaag nog wel even met de pc inloggen.
Zoutzuur heb ik hier niet liggen, maar gebruik af en toe verdunt azijn voor het schoon maken van fossielen. Geeft azijn hetzelfde resultaat of moet ik echt aan het sterkere spul?

Daniel, bedankt voor de tip. Heb het geprobeerd op een minder exemplaar en zolang je het heeeeeeeel dunnetjes doet ziet het er natuurlijk uit. 👍👍