GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Kwik ?  (gelezen 15356 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirkcortebeeck

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 27
Kwik ?
« Gepost op: maart 09, 2019, 17:05:52 »
Hallo,
Vraagje over een verkregen erfstukje waar een papiertje bij was waarop stond : kwik
Niet meer, niet minder.  Nu, het middelste lijkt mij kwarts te zijn, maar wat is het metaalachtige langs de kant ?
Bij mijn weten is kwik lichtzilver en vloeibaar bij kamertemperatuur, terwijl mij dit donkerder van zilverkleur lijkt en zeker niet vloeibaar ...
Groeten,
Dirk



Jean Pierre Pihay

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 77
Re: Kwik ?
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2019, 17:39:23 »
Galeniet ? Is het stukje vrij zwaar ?
Zeker geen kwik.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Kwik ?
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2019, 23:46:26 »
Kwik op zich ga je in de natuur vrijwel nooit tegen komen in pure vorm.
Dit wordt namelijk uit cinnabar gehaald, cinnabar ziet rood, werd ook lange tijd als kleurpigment gebruikt tot men te weten kwam dat het best giftig was.

Dit lijkt inderdaad eerder op galeniet of dergelijke.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Kwik ?
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2019, 02:38:03 »
Dirk,

Hier heb je een echt stukje kwik.
Toevallig (?) heb ik begin januari dit stuk met kwik onder de fotoapparatuur gelegd. Dit kwik komt uit de beroemde Almadén Mijn in Spanje. Meer dan 30 % van de wereld voorraad aan kwik is afkomstig uit dit mijngebied. Helaas heb ik, ondanks ijverig speuren, nooit iets kunnen vinden over de arbeidsomstandigheden. Laat staan het aantal zieken en doden, die ten gevolge van deze kwikwinning onvermijdelijk moeten zijn geweest. Wat kwik met je zenuwgestel uitspookt is meer dan akelig te noemen. Toch is het een zeer boeiend mineraal met vele bijzondere eigenschappen. Het is altijd populair geweest om kleine gouddeeltjes te winnen uit gouddragende gesteenten. Vooral in Zuid Amerika, denk hierbij met name aan Brazilië, wordt van deze zeer ongezonde methode nog volop gebruik gemaakt. En dat kwik komt onvermijdelijk in het water van de rivieren terecht enzovoorts.
Maar ik vind het spannend spul. Het mineraal wat je meestal ziet opduiken is Cinnaber. Als je geluk hebt in prachtig uitgekristalliseerde rode kristallen. Je ziet ze op de foto ook als rode vlakken weergegeven. Helaas geen mooie kristallen voor mij. Maar als ik eens in de buurt ben in Almadén of Toscane, lijkt het mij een uitdaging om zelf enkele mooie stukken te herbergen. Hoewel dat laatste natuurlijk sinds jaren verboden is.

Kwik en Cinnaber  Almadén  Spanje  fov=2 mm  Foto&Coll. Jacques Feijen

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Kwik ?
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2019, 02:42:24 »
Hoi Willem,
Even over kwik. Het komt gewoonweg vrij veel op sommige plaatsen in de wereld voor. Het wordt gewonnen door het gesteente waarin het zit tot poeder te malen met een soort molenstenen. Dan zie je het vloeibare kwik zich gewoon verzamelen. Cinnaber kan inderdaad ook als bron voor kwik worden gebruikt, maar dan moet je eerst het zwavel eruit halen.
Op YouTube vindt je wel enkele filmpjes over de winning van Kwik (Mercury). Vooral in de USA is het ook op grote schaal gewonnen.
Groetjes,

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kwik ?
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2019, 11:46:39 »
Kwik is het zeker niet en de foto is niet al te duidelijk, maar dit lijkt zo op het eerste gezicht op Molybdeniet. Kan je een betere foto plaatsen svp!?

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Kwik ?
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2019, 16:58:48 »
Kwik komt in de natuur zeker voor in zuivere vorm en is ook gewoon een mineraal wat bekend staat onder de Engelse naam Mercury.
Kwik kristalliseert pas bij een temperatuur onder de -40 graden Celsius, waardoor je het dus over het algemeen alleen aantreft als vloeibare balletjes/druppeltjes.

Ik heb een aantal exemplaren in mijn collectie uit de El Entredicho Mijn, Almadenejos, Spanje. Kwam toevallig nog een oud fotootje tegen.
Foto is niet van de beste kwaliteit, maar je kunt het kwikballetje duidelijk zien.

Ajuus,

Bert
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Kwik ?
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2019, 17:23:27 »
Helaas heb ik, ondanks ijverig speuren, nooit iets kunnen vinden over de arbeidsomstandigheden. Laat staan het aantal zieken en doden, die ten gevolge van deze kwikwinning onvermijdelijk moeten zijn geweest.

Toen eenmaal bekend werd hoe giftig kwik eigenlijk was, was kwikvergiftiging eigenlijk de belangrijkste reden voor de sluiting van de de kwikmijnen van Almadén.

De mijnwerkers die in de kwikmijnen werkten, werden vaak al na een korte periode in de mijn zwaar ziek en kregen symptomen van kwikvergiftiging.
Mondzweren, trillingen en gekwijl, waren een aantal symptomen die duiden op een zware kwikvergiftiging.

Als de mijnwerkers te ziek waren, werden ze vanuit Almadén naar warmere oorden gestuurd (ver weg van de mijnen),
waar ze buiten moesten werken 'om het kwik uit te zweten'.

Tevens zou het drinken van bier geholpen hebben bij het neutraliseren van het kwik. Of dat laatste op 100% waarheid berust is weet ik niet,
maar het stond vermeld bij een verhaal over kwikvergiftiging wat ik gelezen heb.

Ajuus,

Bert
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Kwik ?
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2019, 17:49:49 »
Leuk verhaal Bert. Fijn dat je deze toelichting geeft. Maar veel bier drinken zal toch weinig of niet hebben geholpen. Alleen met behulp van organisch gebonden selenium kun je geleidelijk aan het kwik uit je lichaam verwijderen. Dat zal dan nog heel lang duren, en of de aangerichte schade reversibel is? Ik vrees dat de mijnwerkers aan hun droeve lot zijn over gelaten.

Even over de foto.

Ik heb zelf drie stukjes met kwikerts en Cinnaber  in mijn verzameling. Graag zou ik ook eens een mooi bolletje willen fotograferen. Maar al mijn bolletjes zijn bedekt met een laagje stof of puin van het nevengesteente. Een vriend zei  enkele maanden geleden tegen mij dat ik maar even moest langs komen met mijn stukjes. Hij had thuis nog een flesje met kwik staan, en hij zou er dan wel enkele druppeltjes op laten neervallen, zodat ik schone bolletjes had. Dat heb ik natuurlijk geweigerd, want dat vind ik toch een vorm van bedrog, ook al zul je er niet voor in de hel terecht komen! Ik heb met een heel fijn penseeltje geprobeerd om het stof van de kwikbolletjes te vegen. Dat lukte gedeeltelijk, maar mijn penseeltje gebruik ik liever niet meer, want ik heb de neiging om er altijd aan te likken als ik er stof mee verwijder van kristallen.
Weet jij misschien een andere oplossing?

Jacques

dirkcortebeeck

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Kwik ?
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2019, 19:19:03 »
Heel leuke verhalen om te lezen ...
Hierbij nog enkele foto's met hopelijk wat meer details op.  Het is niet simpel om deze in detail op foto te krijgen.
Als je over dit mineraal wrijft met je vinger, voelt het heel glad en vettig aan, het geeft een beetje af, wat dan heel moeilijk te verwijderen is van de vinger.  Als dit ook een tip zou zijn ...
Molybdeniet heeft (volgens wikipedia) een groenige streepkleur, maar die vind ik toch niet terug.
Alvast iedereen al bedankt voor de moeite !
Dirk

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Kwik ?
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2019, 01:12:18 »
Als het zo afgeeft zou ik eerder denken aan grafiet.

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kwik ?
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2019, 12:50:55 »
Afgaande van jouw beschrijving is grafiet inderdaad een goede optie!!

dirkcortebeeck

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Kwik ?
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2019, 19:12:35 »
Grafiet op kwarts ? Had ik nog niet van gehoord ...

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Kwik ?
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2019, 21:50:06 »
Voor zover we al zeker weten dat het kwarts is, zou dat zeker geen ongebruikelijke combinatie zijn. Grafiet komt zowel in metamorf gesteente als in pegmatieten voor, alsdus Mindat, en in die beide typen gesteenten is kwarts of kwartsiet heel algemeen aanwezig.

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Kwik ?
« Reactie #14 Gepost op: maart 13, 2019, 19:07:02 »
Weet jij misschien een andere oplossing?

Verse bolletjes?

Nee, helaas. Zou niet direct een oplossing weten. Ook hier zitten de bolletjes inmiddels onder (te) veel stof.  :(
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)