GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Pas op met importeren van ruwe opaal  (gelezen 8051 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Pas op met importeren van ruwe opaal
« Gepost op: augustus 27, 2018, 08:17:24 »
Hoi allen,
Toch maar 2x nadenk voor ik ooit nog iets van opaal koop.
Een ruwe boulder gekocht van Australië en plots een leuke e-mail: "wij hebben uw bestelling online gevonden maar zonder prijs, gelieve ons een betalingsbewijs te bezorgen eveneens als een import licentie voor diamant en edelstenen".

Op zich een simpel papiertje maar niet zo simpel om alles snel in orde te krijgen.
De douane heeft geld geroken (maar overschat de boulder) en de andere instantie denkt dat ik een professionele verkoper ben terwijl ik letterlijk enkel aankoop maar ze willen nu dat ik een verkopers import licentie aanvraag.

Voorlopig nog niets maar hopelijk krijg ik het deze week in orde want daarna ben ik met vakantie en wanneer ik terug ben hebben ze het pakje al terug gestuurd.
Het lijkt me ook best een grijze zone waarin ze zich bevinden, ze maken veronderstellingen die een grote impact kunnen hebben op mij mbt post in de toekomst maar ook inkomsten en belastingen.
Echt gek wat ze hier allemaal aan het doen zijn.

Lang leve België.
Geen idee hoe het er in NL aan toe gaat.

Lemurian

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 31
Re: Pas op met importeren van ruwe opaal
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2018, 21:39:07 »
Ik zelf heb ook veel verschil gemerkt met betrekking tot het kopen van opaal. In een winkel heb ik me letterlijk suf betaald voor ruwe Ethiopische opaal en een builder opaal (totaal 70 -220 euro per stuk) laatst kwam ik iemand tegen in een kleine mineraalzaak en die zij dat ze me erg hadden opgelicht. Later had ik daar 8 stukken gekocht plus 2 builder opaal van die gene en deze waren maar €6 tot max €19 per stuk. Ik verbaasde me en stond stijf van de lage prijs. Heb toen gelijk heel de voorraad gekocht waarvan ik dus in die andere winkel maak één stukje van kon kopen. Zelfde kwaliteit. Zelfs mooier sommige stukken. Het is een raar wereldje zeg.. ook 2 ruwe zwarte opaal aangeschaft redelijk goedkoop maar nu de vraag nog zijn ze echt? Ze zien er mooi uit alleen tijdens het slijpen lijken het soms net glitters die ik uit een zwart stuk cement schraap..

Hoop dat uw opaal nog veilig terecht komt. Ze doen er erg mee sjoemelen heb ik wel gemerkt als opaalliefhebber.

Met vriendelijke groet,

Lemurian.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Pas op met importeren van ruwe opaal
« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2018, 07:34:16 »
Ik zelf heb ook veel verschil gemerkt met betrekking tot het kopen van opaal. In een winkel heb ik me letterlijk suf betaald voor ruwe Ethiopische opaal en een builder opaal (totaal 70 -220 euro per stuk) laatst kwam ik iemand tegen in een kleine mineraalzaak en die zij dat ze me erg hadden opgelicht. Later had ik daar 8 stukken gekocht plus 2 builder opaal van die gene en deze waren maar €6 tot max €19 per stuk. Ik verbaasde me en stond stijf van de lage prijs. Heb toen gelijk heel de voorraad gekocht waarvan ik dus in die andere winkel maak één stukje van kon kopen. Zelfde kwaliteit. Zelfs mooier sommige stukken. Het is een raar wereldje zeg.. ook 2 ruwe zwarte opaal aangeschaft redelijk goedkoop maar nu de vraag nog zijn ze echt? Ze zien er mooi uit alleen tijdens het slijpen lijken het soms net glitters die ik uit een zwart stuk cement schraap..

Hoop dat uw opaal nog veilig terecht komt. Ze doen er erg mee sjoemelen heb ik wel gemerkt als opaalliefhebber.

Met vriendelijke groet,

Lemurian.

Ja met opaal moet je echt oppassen, veel valse en gedyde ethiopische "black opals".
Als je geslepen koopt zijn ze vaak triplet of doublet, wat er op neer komt dat er maar een klein percentage van het stuk effectief opaal is (de rest glas, kwarts of cement).
Ik probeer mijn opaal recht van Australië te halen bij plaatsen die toch iets of wat geloofwaardig zijn.
Al zit je dan misschien met de problemen waar ik nu mee zit.

Update mbt de zaak: ik heb een vergunning verkregen dus gaat alles nu toch goedkomen na een week van telefoontjes, e-mails en gevloek tot en met. Een vergunning voor de invoer van diamant en edelstenen... voor een stuk ruw boulder opaal  :o :'(