GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Licht in de duisternis!  (gelezen 7600 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Licht in de duisternis!
« Gepost op: december 03, 2018, 22:22:43 »
Lang geleden verdwenen wij in de mijnen met een zaklampje, een carbietlamp of enkele kaarsjes.  Daarna kwam de halogeenlamp. Dat scheelde al een stuk, maar je kon er geen foto's bij maken, of je moest minstens dertig seconden belichten. Daarna schafte ik mij de nieuwe Xenonlampen aan. Die gaven een poep licht...maar je kon de batterijen niet aangedragen krijgen. Toen verschenen de eerste Ledlampen. Zuinig in gebruik, maar nog geen fatsoenlijk licht. Gelukkig verbeterde dat de de afgelopen jaren met de dag. Toen ik vorig jaar een goede Ledlamp op de kop tikte dacht ik dat ik wel zeer goed voorzien was van licht in de mijnen. Maar toen kwam de dag dat wij met een Griekse mijnwerker ondergronds gingen. Hij had zo te zien een flinke lamp op zijn helm. En toen hij dat ding aanzette... Of het daglicht werd! Mijn nieuwe lamp produceerde net zoveel licht als een waxine-lichtje in vergelijking met mijn autolampen!  Het bleek dat deze nieuwe lampen uit Zwitserland kwamen...maar de prijs was ook Zwitsers: ruim 400 euro!  Nou zou ik er dat zeker voor over hebben als ik iedere week de mijnen in kon, maar dat is helaas niet het geval.
Afgelopen vrijdag hield ik een lezing voor de Geologische Vereniging Mente et Malleo in Weert. In de pauze vertelde Leo Engelen mij dat hij een nieuwe lamp ontdekt had die nog meer licht gaf én die ruim 4 keer zo goedkoop was.

Wie kan mij uit eigen ervaring wat meer inzicht geven? Ik weet dat David Nieto ook een dergelijke lamp gebruikt. Graag meer informatie a.u.b.

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Licht in de duisternis!
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2018, 20:44:17 »
Yep, ik weet welke lamp Vasilis heeft, de Scurion! Zelf gebruik ik een iets goedkoper model van El Speleo, doet niet veel onder voor de Scurion.

https://www.scurion.nl/lampen
https://elspeleo.com/

Met de Speleo doe ik 9 uur op één batterij voordat hij zachter gaat branden!

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: Licht in de duisternis!
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2018, 22:46:34 »
dag Jacques.

Ik heb hele goede ervaringen met de led Lesser HR 14 2.
De hele dag volle verlichting met 1000 lumen en de accu kan aan een broekriem gedragen worden.
De led loenser kost maar slechts 118 euro dus goed betaalbaar voor een goede kwaliteit lamp.
Als je de lamp wilt bekijken kom dan gerust even langs om hem te bekijken.

Groeten Leo

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Licht in de duisternis!
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2018, 11:43:15 »
Jacques, ik zit al een tijdje te overwegen om een andere lamp te kopen (Scurion). Mocht je interesse hebben, dan is mijn huidige lamp over te nemen. Je krijgt de lamp, twee sets batterijen met aluminium houder en de oplader. Mag weg voor €250,- (oorspronkelijke kosten, inclusief tax: €583,-, rekening aanwezig)! Uiteraard kan je de lamp vooraf thuis bij mij bekijken en dan beslissen.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Licht in de duisternis!
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2018, 17:45:01 »
Dank voor je aanbod David.
Maar ik ga toch liever eerst bij Leo kijken.

hartelijke groet,

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Licht in de duisternis!
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2018, 18:26:43 »
Geen probleem Jacques! Iemand anders interesse!?