GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Kleurveranderingen in geuploade foto  (gelezen 6835 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Kleurveranderingen in geuploade foto
« Gepost op: februari 22, 2017, 23:20:43 »
Ik zag dat Niels Brouwer een boeiende discussie heeft losgemaakt op Mindat.
Het gaat om geüploade foto's  (Colour difference in uploaded photo ).
Ik ben niet erg technisch met camera's. Maar ik meen te begrijpen dat dit probleem te maken heeft met Adobephotoshop (RGB en sRGB).
Niels, zou  je  ons misschien kunnen uitleggen wat hier precies aan de hand is.
Ik werk niet met Adobephotoshop maar heb wel vaker gezien dan mijn foto's onscherper of met kleurverandering ergens anders terecht komen.

Wie weet hier meer over?

Groeten,

Jacques

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Kleurveranderingen in geuploade foto
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2017, 08:34:20 »
Beste Jacques,

Goed dat je het aankaart, ik ben hier ook nieuwsgierig naar.

Wat ik wel uit ervaring weet, als ik iets ontwerp in bijvoorbeeld Photoshop of Illustrator heb je altijd de keuze om CMYK of RGB te exporteren, dit heeft inderdaad met het kleurbereik te maken.

Groetjes,
Kristian

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Kleurveranderingen in geuploade foto
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2017, 00:01:24 »
Ha Jacques,

Leuk dat je het langs zag komen en er hier op het forum over begint. Een goede kleurweergave in foto's blijft toch een kunst apart, en dit soort technische achtergronden maken het er natuurlijk niet bepaald overzichtelijker op.
Het ging om het probleem dat de kleuren in een foto die ik daar had geüpload niet correct weer werden gegeven:



Rechts de betreffende foto in Photoshop, links het opgeslagen bestand en in het midden het resultaat op Mindat. Ik denk dat het in dit geval vooral heeft gelegen aan de instellingen tijdens het opslaan. Ik heb het vermoedelijk als png opgeslagen met een te hoge bitdiepte, waardoor de afbeelding niet goed meer weergegeven kan worden in een browser. Beetje gedoe allemaal dus. ???

En zoals je zegt passen ontzettend veel websites nog een serie bewerkingen toe op de foto's die erop worden gezet. Helaas heb je daar maar zelden echt controle over. Soms zijn het simpele dingen als een verkleinde kopie maken om als thumbnail in een overzicht te gebruiken, maar sites als Marktplaats verpesten de fotokwaliteit aanzienlijk door ze te ver te comprimeren en verkleinen. Ik weet eigenlijk niet of dat ook hier op het forum gebeurt als je een foto als bijlage aan een post toevoegt, zelf gebruik ik dat eigenlijk nooit.

Een tijdje geleden ben ik al eens wat aan het schrijven geweest over dit onderwerp voor de serie over mineralen fotograferen. Weliswaar nog in concept allemaal, maar wellicht interessant om daar alvast wat stukjes van hieronder toe te voegen.



De juiste kleurweergave begint eigenlijk al voordat je de foto gaat maken. De soort belichting (daglicht, TL-licht, halogeenlicht, flitser, enzovoorts) heeft natuurlijk een grote invloed op hoe de kleuren op de foto overkomen. Zeker bij mineralen is dat een zeer belangrijk aspect, omdat de kleurtemperatuur van het licht dat erop schijnt van grote invloed is op de kleur die je ziet. Warm licht geeft bijvoorbeeld een gele gloed, terwijl koud licht meer een blauwe tint oplevert. Over het algemeen geeft daglicht het meest neutrale resultaat, maar daar heb je natuurlijk maar weinig controle over: net een wolkje voor de zon, en het licht is compleet anders. Daarom is zijn lampen met een kleurtemperatuur van ongeveer 5000K vaak een heel prettig alternatief.

Daarbij is het zaak om in de camera diezelfde kleurtemperatuur in te stellen de automatische stand zit er tegenwoordig vaak niet al te ver meer naast, maar handmatig instellen geeft de meeste zekerheid. Omdat ik zelf met een spiegelreflexcamera fotografeer laat ik de foto's maken RAW-formaat, zodat je achteraf nog volledig vrij bent om deze kleurtemperatuur aan te passen zonder dat de kwaliteit van de foto eronder lijdt. Andere camera's slaan de foto direct op als jpg; het scheelt natuurlijk dat je ze zelf niet meer na hoeft te bewerken, maar het is dan wel belangrijk om de kleurtemperatuur bij het maken van de foto al goed ingesteld te hebben. Als je dat achteraf nog bij moet werken gaat dat ten koste van de beeldkwaliteit.

Bij het bewerken en opslaan van de foto heb je de keuze tussen CMYK en RGB. CMYK is bedoeld voor printwerk, terwijl RGB juist bedoeld is voor weergave op een (computer)scherm. Dat komt omdat de kleuren met de pixels van een monitor op een hele andere manier samen worden gesteld dan met inkt op papier. Bij een monitor zenden de pixels zelf licht in drie verschillende golflengtes uit: rood (R), groen (G) en blauw (B). Door die drie kleuren overal op het scherm in verschillende verhoudingen uit te zenden 'mengt' het licht zich en krijg je de verschillende kleuren te zien. Wat voorbeelden: bij een groen object branden de groene pixels het felst, bij zwarte delen staan alle pixels uit (zwart is immers juist het 'gebrek aan licht') en bij wit staan alle drie de kleuren juist volledig aan.

Inkt werk daarentegen precies omgekeerd: het zendt zelf geen licht uit maar er valt licht op van buitenaf. Dit invallende witte licht is een mengsel van alle verschillende kleuren. De pigmentstoffen in inkt of verf nemen bepaalde golflengtes licht op, terwijl de rest van het licht juist weerkaatst wordt. Daardoor worden bepaalde kleuren uit het invallende licht gefilterd en worden de overige kleuren gereflecteerd. Voor een groen object worden dus alle overige kleuren opgenomen en alleen het groene deel van het licht weerkaatst; bij zwart worden álle kleuren licht opgenomen door de inkt en dus bijna niks gereflecteerd, terwijl er bij wit juist geen pigment aanwezig is en al het licht door het witte papier gereflecteerd wordt.
Bij monitors wordt dus een kleur gemengd uit een optelsom van kleuren (R, G en B in verschillende maten) terwijl bij inkt het juist tot stand komt door kleuren uit het oorspronkelijk witte licht weg te filteren. CMYK staat voor de verschillende pigmentstoffen die in inkt gebruikt worden: cyaan (C), magenta (M), geel (Y van het Engelse yellow) en zwart (K van key).
Het effect van deze twee manieren van kleuren produceren is dat ze niet exact dezelfde kleuren als resultaat op zullen leveren. Geen van beide systemen is perfect, dus zullen ze kleuren niet volledig natuurgetrouw weer kunnen geven zoals we ze met het blote oog zien. Maar los van alle technische uitleg is het dus vooral van belang dat RGB gebruikt wordt voor het delen van digitale foto's die op een beeldscherm bekeken worden, terwijl CMYK de juiste keuze is wanneer je een afdruk van een foto wilt gaan maken.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Kleurveranderingen in geuploade foto
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2017, 19:32:38 »
Hoi Niels

Bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg en interessant om te lezen. Ik blijf me elke keer weer verbazen over je prachtige foto's waarbij het me telkens weer opvalt dat de lichten en schaduwen zo mooi op elkaar aansluiten waardoor de foto's rust uitstralen en toch veel detail laten zien. Mooi hoor en vooral doorgaan met ons te verwennen met die prachtige foto's van mineralen  :D

Jacques Feijen gaf aan dat er een verschil is tussen de kleurruimte van RGB en sRGB wat te maken heeft met de kleurruimte die op het internet en door webbowsers wordt gebruikt. Ik had er nog nooit van gehoord maar zag op internet een goede uitleg met voorbeeldfoto's zodat je kunt zien wat het verschil is. Een interessante en goede uitleg die misschien iets kan toevoegen. De uitleg staat op de site van digitalefotografietips.nl
Bron: http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/welk-kleurprofiel-te-kiezen/

Heel veel groetjes

John de Bruijn
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2017, 23:11:42 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Kleurveranderingen in geuploade foto
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2017, 15:37:03 »
Dank wederom voor de complimenten John, ik doe het ook met erg veel plezier. Niks beters dan meerdere hobby's combineren: fotografie, mineralen, een goed glas rum en mooie muziek op de achtergrond. ;D

Goede link ook over het kleurprofiel. Daar wilde ik zelf ook nog het nodige over opzoeken, daar zijn de verschillen heel mooi op een rijtje gezet. Ik ben van plan om binnenkort eens een vergelijking te maken hoe dit uitpakt bij mijn mineralenfoto's om te zien wat het beste resultaat geeft.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Kleurveranderingen in geuploade foto
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2017, 01:18:26 »
Hartelijk dank Nels voor de duidelijke en gedetailleerde uitleg.
Ik ben alweer een stuk wijzer geworden.
Jouw foto's blijven geweldig mooi.

Hartelijke groet,

Jacques