GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Mineralen op je Pad  (gelezen 29619 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Mineralen op je Pad
« Gepost op: oktober 12, 2015, 16:58:50 »
Mineralen op je Pad

Het leek mij leuk om een topic te openen over mineralen die je gevonden hebt tijdens een wandeling, fietstocht of op een ander moment waarop je geheel onverwachts ziet dat er mineralen in de rotswand of gewoon op de grond liggen. Mineralen komen namelijk niet alleen voor in groeves, mijnen en de vindplaatsen die hier op de site staan beschreven maar op veel meer plaatsen. Als je een wandeling maakt in een bergachtige omgeving maak je natuurlijk de meeste kans op een onverwachtste vondst maar ook op andere plaatsen zijn vondsten mogelijk. Heb je zelf mineralen gevonden dan is het misschien leuk om daarvan een foto te plaatsen en erbij te vermelden waar en hoe je die hebt gevonden.

Ben benieuwd naar de verhalen en naar de vondsten :D

Met vriendelijke groet

John
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2015, 22:12:35 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2015, 17:10:28 »
Ik zal zelf de aftrap geven voor "Mineralen op je Pad" met de foto van een vondst die ik tijdens een wandeling in de berm van de weg heb gevonden.

In de zomervakantie op doorreis naar Zuid Frankrijk stonden we op camping "Le Sous Bois" bij het plaatsje St Maurice d'Ibie. Bij een avondwandeling zijn we eerst stroomafwaards door de droge rivierbedding van het riviertje d'Ibie gelopen en zagen toen al dat er in dit gebied ook mineralen voor komen. Lopende over de keien die in de rivierbedding liggen werd het al snel laat en we besloten om over de verharde weg terug te lopen (D558). Bij de aanleg van deze weg is de berg geregeld doorsneden voor de aanleg van deze weg. Een van die rotswanden zag er wel heel interessant uit want er liep een calciet-ader doorheen. Even kijken en al snel zagen we een diepe scheur met daarin een stuk calciet met daarop enkele mineralen. Na wat duwen en trekken kwam deze los, een mooie vondst in de berm van een weg.

Foto: Calciet 19x17cm langs de weg D558 Saint-Maurice-d'Ibie Frankrijk

Heel veel groetjes en misschien zijn er meer mensen die mineralen hebben gevonden op een plek die je niet verwacht.

Met vriendelijke groet

John


« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2015, 10:53:05 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2015, 22:18:27 »
Ik heb er geen foto van, maar bij de ingang van de Intratuin en Gamma in Duiven liggen grote blokken op de stoep vol met calciet aders en holtes met mineralisatie ;D

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2015, 12:14:07 »
Ik heb er geen foto van, maar bij de ingang van de Intratuin en Gamma in Duiven liggen grote blokken op de stoep vol met calciet aders en holtes met mineralisatie ;D

Interessante vindplaats ;D Vorig jaar hadden ze bij die Intratuin hele mooie agaten voor in de tuin 8)
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2015, 12:18:00 »
Weet het. Liggen bij moeders rond de vijver

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2015, 12:20:33 »
Hoi John!

Leuk onderwerp heb je gestart. Ik heb er alleen geen foto's bij, maar wel een ervaring die hierbij hoort:

In Idar-Oberstein draait natuurlijk alles om mineralen en edelstenen. Nu maakten mijn ouders vroeger met mij en mijn broertje graag wandelingen in die omgeving. Ik was toen 8 jaar oud ongeveer. En zo liepen wij een wandeling in de buurt van de Felsenkirche, om van het uitzicht over Idar-Oberstein te genieten. Nu keek ik vroeger al vaker op de grond of ik mineralen tegenkwam, maar tijdens deze wandeling was het de eerste keer dat ik dat ook daadwerkelijk meemaakte.
Tijdens het lopen, zag ik scherven agaat liggen. Ze waren, bleek later, zeer verweerd maar wel herkenbaar als kleine agaatgeode. Ik was natuurlijk nieuwsgierig en liep 2 meter van het pad af en zag daar gewoon kleine agaat/amethyst geodes liggen. Dat was natuurlijk onverwachts, maar zeer leuk om als kind zoiets te ervaren!

En ja... ik weet nu dat sowieso die ervaring de passie heeft gestimuleerd om uit te breiden ;)

Groetjes,
Kristian

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2015, 11:13:55 »
Beste Kristian

Bedankt voor het leuke verhaal, kan me voorstellen dat dit betekent dat je hierdoor wordt gestimuleerd om naar mineralen te zoeken. Maakt dan ook niet uit hoe oud je bent want zo'n ontdekking is onvergetelijk en mogelijk ben je nog meerdere keren naar deze vindplaats teruggekeerd want dat is het leuke aan Mineralen op je pad.

Nogmaals bedankt voor je bijdrage en heel veel groetjes

John
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Tonny van Hemert

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2015, 19:58:10 »
Ik zal ook een kleine bijdrage leveren:)

Afgelopen zomer was ik met mijn vriendin en een vriend in Kroatië. Een goede twee weken met de auto weg en op de bonnefooi rondrijden en kramperen in istrië. Tijdens een van onze ontdekkingstochtjes kwamen wij terecht op een mooie rotspunt bij een kalme zee. Prachtig snorkelen en een heerlijke omgeving. Ik heb op een gegeven moment tegen mijn vriendin gezegd dat ik een kijkje ging nemen of er qua mineralisatie iets te beleven viel op dit stuk. Ten eerste viel een klein grotje aan de waterlant mij op, hier ben ik ingekropen en tot mijn verbazing vond ik hier kalkvorming (beginnende gordijntjes aan de rotsen). Erg leuk om te zien, en als je een klein brokje afbreekt mooie glinsterende calciet aan de binnenkant. Ik ben terug gegaan en wat later meer landinwaards gelopen, waar vlak bij de kust klimroutes waren. Mooi om te zien, en ook hier waar wat overhang bestond kalkvorming te vinden. Verder qua mineralen niet spectaculair. Op mijn terug weg wat op de grond gekeken en vlak bij onze ligplaats (zoals je altijd ziet) ligt er ineens een apart uitziend stuk steen. Ik weet niet hoe het er kwam en hoe het is ontstaan maar toen ik de zijkant zag viel me op dat het een mineraal was, een kwartssoort leek mij. De bovenkant lijkt op verweerd steen (uit de zee?) en na het open zagen en wat behandelen blijft er een aamgename drietoon kwarts over.

Tonny

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2016, 22:43:54 »
April 2015 kwam ik deze enigszins verweerde kristallen tegen op Kos.
Midden in het centrum van de stad, kristallen in moedergesteente???!!!
Helaas maakte dit blok steen deel uit van het kasteel wat in de haven staat. Kasteel is van rond 1350 oid, dus met m'n beitel aan de slag leeg me niet de beste optie  ;D

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2016, 23:18:23 »
Nadat ik laatst van John de Bruijn hoorde dat hij agaten was tegengekomen bij Intratuin ben ik ook vorige week ook zelf maar eens gaan kijken.
Ik wist al dat ze ze bij ons hadden, want de week nadat John het me verteld had ben ik gaan kijken, maar ze stonden buiten, en het was al vrij donker toen ik er was  :(

Vorige week dus overdag langs geweest, en toch best leuke dingen gevonden.

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2016, 23:21:43 »
Twas even goed zoeken en graven in die ton, maar dit haalde ik er uit:

Geen idee wat ik er precies mee ga doen, maar ik vind agaten gewoon erg leuk.
Onderin lag overigens nog een vrij grote met grote quartz kristallen, maar hier kon ik gewoon echt niet bij.
Misschien volgende keer als ik echt niks beters te doen heb de hele ton stuk voor stuk overstapellen in een winkelwagen  ;D

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2016, 15:51:12 »
Hoi Tonny

Zo zie je maar, als je er oog voor hebt kun werkelijk op de meest onverwachtste plekken mineralen vinden.
Bedankt voor het delen van je ervaring en het leuke verhaal.

Met vriendelijke groet

John de Bruijn
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2016, 16:47:58 »
Hoi Stefan

Leuk die agaat-vondsten bij de Intratuin en het loont zeker de moeite om bij te houden wanneer er weer een nieuwe partij binnen komt want je weet maar nooit. Heb van Intratuin wel begrepen dat de korven zo uit het buitenland komen dus er ligt in Nederland geen berg van dit materiaal op een opslagplaats. Vraag me nu overigens wel af waar die berg met Fluoriet ligt die ze bij de hoogovens als vloeispaat gebruiken bij het smeltingsproces ;D

Met vriendelijke groet

John de Bruijn
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Nico Kindt

  • Gast
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2016, 17:19:58 »
Ja erg leuk om te zien wat je bij een gewoon tuincentrum kunt vinden.
Mooie foto's ook.
Groetjes Nico

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2016, 12:44:05 »
Vorige week heb ik in een tochtje gemaakt in de Biesbosch en het nieuwe museum daar bezocht. Ik was er niet voor de mineralen, maar toen de boot aanlegde zag ik direct al dat de rotsblokken langs de kade interessante holtes hadden. En ja hoor.. :P