GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Fluoriet kappen  (gelezen 11394 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Fluoriet kappen
« Gepost op: november 08, 2018, 20:18:47 »
Volgend voorjaar vertrek ik weer naar Lavrion Griekenland. Naast mijn gewone zoekactiviteiten heb ik een speciaal punt op mijn agenda staan.
Het zelf kappen van GROTE fluorieten!
Dus vitrine stukken, van geweldige kwaliteit, en met fluorieten er op van minimaal 3 centimeter en dat ook nog in fantastische kleuren!

Als je de lat legt...dan moet je hem hoog leggen.

In verschillende mijnen zie ik vaak enorme dikke banden van Fluoriet lopen. Banden die variëren van 40 centimeter tot wel 80 centimeter dik.
Ik weet dat er nog steeds regelmatig door Griekse mijnwerkers grote fluorieten, in matrix, worden gedolven.

Ik heb natuurlijk vaker geprobeerd Fluoriet te kappen. Maar de harde matrix maakt het eigenlijk niet mogelijk om fluoriet kristallen te winnen. Ze vliegen vaak langs je oren.
Ik denk eraan het komende jaar te gaan boren, en dan voorzichtig met kleine beitels proberen er een fatsoenlijke groep Fluorieten er uit te krijgen.

Wie van jullie heeft ervaring met het zoeken én vooral winnen van Fluoriet in de matrix?

Ik zou graag willen weten hoe jullie dat aanpakken.

Groeten,

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2018, 20:52:44 »
Zelf nog niet gebruikt, maar wel overwogen is het gebruik van zogenaamde wiggen en veren. Je boort meerdere gaten in de rots, steekt er de wig met veren er in en dan om de beurt er op tikken totdat de steen splijt. Hier een voorbeeld: https://dutch.alibaba.com/product-detail/diameter-14mm-16mm-20mm-24mm-32mm-34mm-38mm-40mm-hole-stone-rock-splitting-wedges-feathers-and-irons-wedge-and-shim-sets-60396102755.html?spm=a2700.8699010.normalList.97.270475fc8U1vVV
Het grote nadeel is natuurlijk het gewicht. Je moet een boor met accu's en de wiggen/veren de mijn inslepen!

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2018, 23:23:45 »
Dat lijkt mij een prima investering David.

Ik ga zeker wat van die speciale wiggen bestellen.
Felix zorgt voor de boor en de accu's. Die gaan gewoon mee terug  op onze Europallet. Dus dan speelt gewicht geen probleem meer.

Dank voor je inbreng,

Hartelijke groet,

Jacques

P.S. Misschien een leuk idee om dat videootje van de mijnwerkers ook hier te plaatsen. Het is een ongelofelijke video. En dan te bedenken dat wij zelfs in een open groeve nog een helm op moeten!

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2018, 23:27:05 »
Dag Jacques.
Ik heb enige ervaring met de wiggen die David heeft laten zien en ik vind deze wiggen tegen vallen omdat ze bij grote belasting. Vervormen.
Ik heb ook ervaring met de normale houtkloof wiggen en die werken prima maar normaal gesproken zijn ze veel te zwaar .
Ik heb dit opgelost door ze af te slijpen tot een lengte van ongeveer 7 cm.
Je moet wel 3 a 4 gaten naast elkaar boren en daar de wig in slaan en dit op verschillende plaatsen herhalen. Met 4 wiggen kom je een heel eind.
Omdat de wig behoorlijk breed is,splijt de steen gemakkelijker.

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2018, 11:50:14 »
P.S. Misschien een leuk idee om dat videootje van de mijnwerkers ook hier te plaatsen. Het is een ongelofelijke video. En dan te bedenken dat wij zelfs in een open groeve nog een helm op moeten!

Ja, maar ik kan de originele URL van het filmpje niet vinden. Voor wie op Facebook zit, dit is de link: https://www.facebook.com/Ibnbatutagems/videos/1768036746640915/

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #5 Gepost op: november 09, 2018, 13:37:12 »
Wat een filmpje, echt bizar. Bedankt voor het delen David!

Boren en wiggen is wel het meest voor de hand liggend want je hebt dan niet zo gek veel mee te sjouwen.

Zat zelf aan een doorslijpschijf te denken waarbij je eventueel aan het formaat doorslijpschijf stratenmaker kunt denken om wat dieper in de harde matrix te komen, daarna proberen om het stuk vanaf een zijde los te breken of helemaal uitzagen als het niet anders lukt. Het nadeel van doorslijpschijven is dat de zaagdiepte nog niet eens de halve diameter betreft omdat in het midden natuurlijk de aandrijfas in de weg zit. Heb op internet mensen gezien die gebruik maken van een speciale kettingzaag voor steen maar nu  kwam ik op internet weer iets anders tegen, een ringzaag. Voordeel hiervan is dat de zaagdiepte met een ringzaag van Ø400mm ongeveer 300mm is. Wat mogelijkheden om in het veld te zagen, wordt dan wel een heel geschouw.

Hieronder de foto's van de steenzagen.

Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #6 Gepost op: november 09, 2018, 13:49:40 »
Vergeet niet dat dit vaak waterzagen zijn! Er zijn ook wel droogzagers maar die hebben een enorme stofontwikkeling en dus in een mijn niet te doen.
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

Arjan Kamphuis

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
  • Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2018, 01:50:34 »
De kettingzaag moet je zeker met water gebruiken anders is de ketting zo "op".
Dus een jerrycan water boven de zaag houden en de zwaartekracht doet de rest.
Echter in een mijngang kunnen de stukken die je eruit wilt hebben hoog zitten en dan werkt het verhaal zwaartekracht niet meer.
Daarbij zijn die kettingen schofterig duur en slijten ondanks het gebruik met water harder dan een schijf.
Zeker omdat wij niet iedere dag met zo'n ding werken en de omstandigheden nooit ideaal zijn.
Ga je boven je macht werken, na een flinke dag kappen, einden door een gang sjouwen met zo'n ding, dan heb je hem niet goed in bedwang en ga je snel "wringen". Dan is je ketting zo aan vervanging toe.
Dit is meer voor de bouw bedoeld, vlakke ondergrond & goede werkomstandigheden.

Bandenzaag gebruik ik al jaren. Perfect, kan tegen een stootje, keertje wringen geen probleem en veel meer stukken worden potentieel interessant om aan te gaan werken.
Ik heb meerdere grote & bijzondere handstukken in mijn collectie die ik zonder bandenzaag anders niet hand gehad.
Gaat standaard mee met elke trip want je weet maar nooit wat je tegenkomt...
Gehoorbescherming en stofmasker is zeker een must.
En stof zou wel eens problemen kunnen gaan geven in een gang.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is om dan met een gifspuit water over het blad te vernevelen.
Dit zal het stof een stuk reduceren maar niet volledig wegnemen.
Wat je misschien kunt doen is de sneden maken en dan de gang voor 15 minuten verlaten.
Daarbij is Fluoriet zeer zacht.
Als je dat met een bandenzaag gaat zagen is het net alsof je met een heet mes door boter snijdt. (spreek uit ervaring)
Stel dus niks voor en je zult hem maar kort inzetten.

Accuboor & wiggen is in deze situatie denk ik de beste optie.
Daar kun je mooie resultaten mee boeken.
Echter is de kans dat het "door midden scheuren" wel groter dan bij zagen.

Succes!

Arjan Kamphuis

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
  • Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2018, 02:13:08 »

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2018, 14:54:16 »
Heel goede toelichting Arjan!

Het is zeker waarheid als je doelgericht mineralen gaat zoeken, in dit geval fluoriet, en zoveel mogelijk intact mee wil nemen, een bandenzaag of ander apparaat een goede optie is. Er zijn natuurlijk daar wel wat dingen waar je rekening mee moet houden:

- ruimte om de apparaten mee te nemen, ook de groeve of vindplaats in slepen.
- aanschafprijs.
- op sommige plekken is verboden (wordt gecontroleerd etc.)

Als die punten geen probleem zijn, zou ik het meteen doen. Ik kan me voorstellen dat locaties waar je het 'gewoon' mag gebruiken dit zeer handig is. Toch heb ik zelf nog geen apparaat om in te zetten als ik ga mineralen zoeken, maar dat heeft bijvoorbeeld te maken met het feit dat ik geen apparaat de Alpen mee in ga slepen (even de berg op ;) ) of in steengroeves waar ze verboden zijn. Maar soms zouden ze wel van pas zijn gekomen...

Alvast succes ook Jacques met deze tips, ik denk dat Arjan de meest voor de hand liggende optie geeft als je grotere stukken wil verzamelen zonder schade aan te brengen.

Groetjes,
Kristian

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2018, 03:39:00 »
Toegegeven, het voorstel van Arjan biedt geweldige mogelijkheden.
Maar ik ga met zo'n slijper echt niet aan de slag in de besloten ruimten van een mijngang.
Ik ga het houden bij boren en wiggen, zoals Leo voorstelde.

Bedankt mannen voor jullie zinvolle bijdragen aan deze discussie.
Vooral omdat jullie allemaal praktijk ervaring hebben, en dat is voor mij doorslaggevend.
De foto's van Arjan geven een heel goed inzicht in deze manier van werken.

Groeten,

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2018, 16:54:01 »
Zelf gebruik ik een "lichtgewicht" slijptolletje op accu's. Ideaal om bijvoorbeeld xenolieten uit de basalt te krijgen of om net een inkeping te maken waar de beitel dieper de rots in kan (en dus de kans dat er een groter stuk vanaf komt groter). Het gewicht is ca. 2,5kg dus vergelijkbaar met een Eastwing hamer.


CorB

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 21
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #13 Gepost op: november 15, 2018, 16:45:37 »
Als nieuw lid is het misschien met de deur in huis vallen maar dit is een te interessante discussie om aan voorbij te gaan. De mooiste fluoriet kristallen tref je niet aan in de dikke ader maar in de contactzone met het moedergesteente. En dat moedergesteente is natuurlijk bikkelhard. Dan is een boor met de door Leo gebruikte wiggen een goed gereedschap. Maar ook een bandslijper kan nuttig zijn. De door Arjan gebruikte Stihl is niet geschikt voor gesloten ruimtes. Zelf gebruik ik een Stihl TSA 230. Die werkt op een accu, maakt minder herrie, weegt veel minder en heeft een zaagblad van 230 mm. Het is te gebruiken met waterkoeling. Ik heb ervaring met het zoeken naar en vinden van fluoriet in de omgeving van het Weardale en Noord Spanje. Maar daar is de Stilh nog niet voor gebruikt. We is er mee gewerkt in soortgelijk moedergesteente als het harde zandsteen in Engeland en Spanje.

Arjan Kamphuis

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
  • Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Re: Fluoriet kappen
« Reactie #14 Gepost op: november 23, 2018, 00:50:07 »
Hoi Cor,

Mooi apparaat die Stihl TSA 230, kende ik nog niet.
Met nog geen 4 kg is dat een mooi handzaam dingetje voor de wat langere afstanden, auto <-> vindplaats.
Ben benieuwd hoe lang de accu mee gaat.
Ik ga hem iig zeker onthouden als een eventuele uitbreiding.

Lichtgewicht haakseslijper heb ik ook een tijdje o.a. in de Graulay gebruikt.
Kun je inderdaad een mooie aanzet mee maken voor je beitel.
Maar het meeste gebruikte ik hem thuis om de stukjes kleiner te maken.
Totdat deze kapot ging en heb ik meteen een twee Flex haakseslijpers in een koffer gekocht.
Tot op de dag nog geen spijt van, echter alleen voor thuisgebruik.

Mvg
Arjan