GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: labellen  (gelezen 12564 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thezeeuw

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 13
labellen
« Gepost op: juli 13, 2017, 13:19:49 »
Hoi!
Hoe labellen jullie je mineralen?
Wij probeerden het met van die kline ronde stickers en dan nummeren, maar deze laten (veel) te makkelijk weer los.
En da's niet de bedoeling, maar 2 componentenlijm of anderszins is ook niet de bedoeling want eventueel moet het label er wel zonder resten weer af kunnen....

Hoor graag de tips en trucs!
Groets,
Marco

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: labellen
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2017, 14:46:35 »
De mineralen doosjes heb ik allen voorzien van een sticker met een nummer, deze zijn bij de Bodemschat te koop. Vervolgens heb ik in Excel een database aangemaakt.

De grote stukken, welke ik in de vitrine heb liggen, zijn niet door mij benummerd. Ik weet niet hoe het jouw vergaat, maar elke mineraal in mijn vitrine kan ik exact benoemen.....het is wel de bedoeling om terzijner tijd naamkaartkes er bij te zetten.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: labellen
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2017, 15:32:15 »
Hoi Marco

Op de site van de Mineralogische Kring Antwerpen (MKA) staat een PDF met onder andere tips en trucks voor het etiketteren van mineralen.

De mineralenverzameling: ordenen, etiketteren en opbergen
Hugo Bender
Bron: http://www.minerant.org/archief/mineralenverzameling.pdf

Met vriendelijke groet

John
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2017, 20:12:29 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

thezeeuw

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 13
Re: labellen
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2017, 12:18:30 »
tx, nuttige pdf!
klein en groot ligt bij ons door elkaar, niet in doosjes, vooral ivm UV-licht (wat ook een geinig effect geeft op de stickertjes...not...). Benoemen zal nog wel gaan, maar ook lang niet alles, maar andere info zoals vindplaats ed...echt niet...vandaar een uniek kenmerk willen hebben en een link naar een database...
Groets,
Marco

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: labellen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2017, 10:51:21 »
Hallo

Je verzameling moet overzichtelijk blijven dus goed documenteren is noodzakelijk vind ik, nu weet ik elk stukje terug te vinden op welke plaats het ligt welke schuif of schap en rij, ok het is wel een heel werk maar wil je nog wat terug vinden in een aantal duizenden stukken is het beslist nodig.
ik heb mijn database zelf gemaakt maar er zijn er ook gratis op het net te downloaden zoals deze in de link hier.
http://www.carlesmillan.cat/min/main.php

Groetjes
Victor

kees1010

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 3
Re: labellen
« Reactie #5 Gepost op: december 31, 2017, 19:17:38 »
Ik label mijn mineralen al 30 jaar op de volgende wijze:
klein drupje type-ex aanbrengen en - na uitharden - met tekeninkt dikte 0,15 mm een nummer geven.
Het voordeel is dat type-ex niet in de mineraal trekt en er altijd weer is af te krabben.
Het nummer neemt een niet al te grote plaats in en kan altijd op een 'onzichtbare' plek worden aangebracht.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: labellen
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2018, 22:19:34 »
Hoi Kees,

Ik heb afgelopen vrijdag een vers potje Tipp-Ex aangeschaft. Heb vandaag wat proefjes gedaan op enkele steenondergronden.
Het spul dekt inderdaad uitstekend en is makkelijk in gebruik.
Bestaat er een voorkeur voor de inkt? In oudere literatuur vindt je altijd dat men de voorkeur geeft aan Oost-Indische inkt omdat deze inktsoort niet verbleekt.
Of kan het gewoon met de normale fijnschrijvers die ik gebruik?
Groet,

Jacques