GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Meteoriet?  (gelezen 8925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErikSteen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Meteoriet?
« Gepost op: april 15, 2016, 18:33:35 »
Hallo allemaal,

Mijn broer heeft een metaaldetector en stuitte op een 'brok', besloot deze aan mij te geven.
Ik kan er niet goed achter komen wat het is.
Is het misschien een steenijzer meteoriet?
Of is het toch ijzererts?

Misschien iets heel anders?

Ik ben erg benieuwd!

Het object weegt ongeveer 35 gr.

Groeten Erik

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Meteoriet?
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2016, 06:56:59 »
Probeer Han Kamphuis van het Kristal Museum eens te bereiken. Ongetwijfeld kan hij jou hier meer over vertellen. In het museum hebben ze een grote collectie Meteorieten.

http://kristalmuseum.nl

Rien

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 105
Re: Meteoriet?
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2016, 08:19:21 »
Een granaatscherf lijkt het mij.probeer een maneet en de dompelmethode, dan kan je het soortelijk gewicht bepalen'.
Rien

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Meteoriet?
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2016, 13:26:33 »
Wellicht een IJzerslak?
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Meteoriet?
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2016, 20:07:32 »
Een hoogovenslak. worden vaak gevonden waarbij de vinder denkt een meteoriet te hebben. Zitten meestal belletjes in het materiaal. Die zul je nooit in een meteoriet aantreffen.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Meteoriet?
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2016, 22:18:43 »
Erik weet je toevallig waar dit stuk is gevonden?

ErikSteen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: Meteoriet?
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2016, 10:38:11 »
@p_slootweg: Bedankt voor uw reactie. Wat is het verschil tussen een hoogovenslag en een IJzerslak (genoemd door Bert de Ruiter)? Is het nodig om mijn stuk door midden te zagen om de belletjes te vinden?

@Daniel Middel: De locatie ligt vlak bij een adres:

IJsseldijk 1 8167 PT Oene. Dit is een huis, het stuk is gevonden op de hoogte van dit huis, aan de kant van de IJssel.

Hier ligt in de buurt wel een steenoven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Steenfabriek_Fortmond

Al verwacht ik eerder dat dit stuk met de rivier is meegekomen...

De dichtheid is (niet enorm nauwkeurig gemeten) 4,375 g/cm3. Het stuk is niet magnetisch.

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Meteoriet?
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2016, 13:06:20 »
Hoi Erik,

Een ijzerslak of hoogovenslak is min of meer hetzelfde. beide zijn industriele afvalproducten. Het is niet nodig om het doormidden te zagen. Op de tweede foto lijken er al kleine ronde putjes zichtbaar in het materiaal. Het feit dat je zegt dat het niet magnetisch is maakt een meteoriet ook onwaarschijnlijker. Het materiaal oogt immers metallisch. In het geval van een meteoriet zou het dan om een ijzermeteoriet moeten gaan. steenmeteorieten hebben een ander uiterlijk. ijzermeteorieten zijn altijd gevoelig voor een magneet. Daarbij zijn de meeste ijzermeteorieten gevoelig voor oxidatie. Zeker in de natte Nederlandse bodem zou een meteoriet snel oxideren tot een brok roest.
Daarbij komen dit soort slakken veel voor in de bodem. Het geheel heeft duidelijk een gesmolten oppervlaktestructuur. Transport door water lijkt mij daarom onwaarschijnlijk. Met name door het feit dat een ijzermeteoriet in een rivier in no time weggeroest zal zijn.
Ik hoop dat het helpt.

Peter

ErikSteen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: Meteoriet?
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2016, 19:06:41 »
Hoi Peter,

Bedankt voor je reacties! Het is me nu een stuk duidelijker. (Helaas ;)) geen meteoriet. Maar dit is ook leuk. Sta er soms versteld van wat er allemaal in de bodem te vinden is.

Groeten Erik