GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Verschillende mineralen uit Schotland  (gelezen 8121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Verschillende mineralen uit Schotland
« Gepost op: juni 01, 2018, 00:21:23 »
Hallo iedereen,

Ik ben Frank en een verveent goudzoeker sinds een jaar of 7. Dit jaar had ik ruim 6 weken de tijd om goud te zoeken in Schotland, maar had het idee na wat internet speurwerk om ook wat edelstenen te gaan vinden. Wat blijkt; goud is een eitje vergeleken met edelstenen.
De volgende mineralen heb ik hulp bij nodig om te bevestigen of een idee te geven wat het zou kunnen zijn. In volgorde van geen idee tot vrij zeker wat het zou kunnen zijn:
1e foto gevonden op Isle of Mull bij nuns pass, groen blauw translucerend. In de zee gevonden.
2e foto gevonden bij Largiemore, mogelijke vindplaats was aquamarijn volgens mindat. Zou t beryl kunnen zijn? Variant goshenite?
3e foto gevonden op t strand bij Elie, Ruby Bay ik verwacht granaat?
4e foto kleine granaat van de rivier lochy bij Tyndrum, een een verstopte flake goud

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Verschillende mineralen uit Schotland
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2018, 01:59:10 »
Hallo Frank,

Het is hartstikke moeilijk om zo op het oog te determineren. Vooral omdat de stenen door  erosie, waarbij  beslist water de hoofdrol speelt, afgerond zijn.
Het eerste wat ik zou doen is uitzoeken of de stenen isotroop zijn of anisotroop.
Granaten behoren tot het kubische systeem ook wel benoemd als isometrisch.
Onder de polariscoop worden granaten gedoofd, en dat blijft zo, ook als je de analysator over 360 graden draait. Gebeurt dat niet en lichten en doven de stenen 4 x over een 360 graden rotatie, dan zijn ze anisotropisch  en dan ben je nog niet jarig!
Als je vermoed dat de stenen granaten zijn, dan kun je zelf deze eenvoudige proeven doen, als je maar beschikt over twee polarisator filters.
Granaten beschikken ook over een hoog soortelijk gewicht dat kan variëren tussen 3.55 tot 4.33.
Zie hierover het item wat ik enkele maanden geleden op dit forum heb gepubliceerd bij Alex. 
Even wat theorie uit de onvolprezen cursus Optische Mineralogie van de MKA door Theo Muller.

Zie bijgevoegde foto.

   Bij de polariscoop bevindt zich bovenaan analysator de (roteerbaar)en onderaan de polarisator.
   Nog lager zit de lichtbron die meestal niet regelbaar wordt uitgevoerd.
   Tussen polarisator en analysator werd een glazenplaatje of houder roteerbaar gemonteerd, zodat het specimen parallel aan de polarisatoren kan geroteerd worden.
   Er kan zowel gewerkt worden met gekruiste polarisatoren (CP) als met parallelle polarisatoren (PP).

Werkwijze.
1.   Leg de te onderzoeken steen op de glazen plaat. Een geslepen steen mag op een facet rusten.
2.   Roteer de steen tot uitdoving. Noteer de startpositie voor de steen.
3.   Roteer de steen over 90°. Misschien licht de steen eerst op en dooft hij daarna weer, of blijft hij gedoofd.
4.   Roteer de steen verder over nog eens 270°. Tel ondertussen het aantal cycli oplichten-doven. De steen bevindt zich weer exact in de startpositie.
5.   Monteer de steen in een andere richting. Kies bij een geslepen steen een niet parallel facet. Herhaal de procedure .

Interpretatie
 .   Telt men exact 4 cycli dan is de steen anisotroop.
 .   Blijft de steen gedoofd dan is deze isotroop.
 .   Treedt een caleidoscopisch effect op dan is de steen samengesteld uit meerdere kristallen (verschillend georiënteerd). Één kristal volgt wel de wet van de 4 cycli.
 .   Zijn er kleurfranjes te zien en een onregelmatige oplichten-dovenpatroon of zelfs geen , dan is dit te wijten aan spanning.

Met deze test kun je een aantal van je stenen misschien determineren. De kleuren van granaten kunnen ook enorm variëren.
Op de tweede foto meen ik bijna zeker kwarts te zien. Als je de polariscoop gebruikt hoor je dus 4 x doven en oplichten waar te nemen, want kwarts behoort tot de anisotrope mineralen.

Stenen zoeken is geen kunst hoor…maar het determineren wel.

Zou je ons eens wat kunnen vertellen over het zoeken naar goud?
Ik bedoel, wij bekijken allemaal wel de bekende programma’s op Discovery, maar dat is toch heel iets anders dan het zelf gaan zoeken. In België is het in principe verboden , hoe zit het in Nederland?

Ik hoor van je,

Hartelijke groet,

Jacques






Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Re: Verschillende mineralen uit Schotland
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2018, 12:19:40 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie betreft granaat.
Met betrekking tot het zoeken van goud maak ik gebruik van de eigenschap dat goud een erg hoge dichtheid heeft, en zoals je op Discovery ziet, met verschillende sluiceboxen. In Schotland mag je hobbyistische Goudzoeken in gebieden waar er geen verbod is en je je aam de code of conduct houdt voor goudzoekers(geen mechanische installaties, alleen zoeken in de rivierbedding, laat de rivier achter zoals je hem aantrof etc etc). Er zijn talloze rivieren waar je hobbyistische met handpompen significante hoeveelheden goud kan vinden. Eigenlijk is het heel simpel: zoek een goudhoudende rivier, schep/handpomp heel veel grind over je sluicebox en gebruik een goudpan om te kijken at je sluicebax heeft gevangen. Met name als je aan het graven bent waar lange tijd niemand of nog nooit iemand aan heeft gezeten heb je kans op grovere stukken goud. Zoë onder foto’s voor het resultaat van mijn trip. 15 gram goud en 2.5 gram platina.

Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Re: Verschillende mineralen uit Schotland
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2018, 13:38:58 »
Na wat rondneuzen op mindat heb ik het vermoeden dat de groene crystallen spinel zouden kunnen zijn. Is dit een optie?