GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?  (gelezen 7156 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?
« Gepost op: mei 31, 2016, 17:47:13 »
Beste mensen,

Aangezien ik al jaren mineralen verzamel en vaak op pad ben geweest, heb ik een probleem wat bij meerdere mineralenzoekers bekend zal zijn: ik heb gewoonweg teveel!

Nu zoek ik op allerlei manieren een goede bestemming voor een deel van mijn verzameling. Nu is mijn vraag: wie heeft een idee, alternatief of gedachte (of interesse?) wie of waar de mineralen heen kunnen? Ik bied namelijk al mineralen aan op verschillende manieren op internet of via andere wegen, maar heb alsnog veel mineralen staan.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Kristian

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2016, 22:50:15 »
Heey Kristian,

- Dit probleem had ik ook, daarom heb ik een groter huis met schuren gekocht. Natuurlijk wel een dure oplossing en het is maar een korte termijn oplossing.
- vaker op mineralenbeurzen, vrijmarkten, braderieën, en kerstmarkten staan.
- Mineralen weggeven: bijvoorbeeld op scholen aan kinderen of bij verkoop een stuk gratis uitzoeken.
- Aan een jeugdafdeling schenken zoals vaak bij Stichting Geo Oss gebeurt om uit te delen aan kinderen die geïnteresseerd zijn.
- grind/mineralenpad bij huis aanleggen, maar dan moet je natuurlijk wel tuin hebben.
- Selectiever worden door stukken weg te gooien.
- verkoop op internet zoals je al aangaf.
- minder vaak gaan zoeken (mijns inziens geen optie)
- Alleen vitrinewaardige stukken meenemen, waarbij het minst mooie stuk wat in de vitrine staat moet verdwijnen.

maar er zullen vast nog wel meerdere ideeën zijn.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2016, 07:49:19 »
Hee Gerben,

Dankje voor het goed meedenken! En zoals je al wel weet, zijn er al veel punten die ik doe of inderdaad wil doen. Helaas zit verhuizen er niet in, ik woon prima (met ook nog genoeg plek), maar al die kratjes ben ik toch wel beu haha ;)

- Beurzen wil ik zeker meer gaan draaien, al sta ik er al op 10 per jaar ongeveer.
- Weggeven doe ik zo veel mogelijk.
- Jullie jeugdafdeling wil ik zeker wel eens wat schenken: dus dat spreken we af ;)
- Grindpad op 9 hoog in een appartement zal best mooi zijn, maar helaas kan het niet haha.
- Selectief zijn is mijn tweede naam... Check :P
- Verkoop... Check!
- Minder vaak zoeken kan inderdaad écht niet, je snapt het helemaal!
- Vitrinewaardige stukken meenemen per locatie hoort ook bij selectief zijn, maar is wel een optie.

Tot snel weer een keer bij een clubavond, groeve of een andere gelegenheid!

Groetjes,
Kristian

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2016, 18:52:41 »
Hoi Kristian

Ik weet dat je zeer selectief bent als het om het meenemen van vondsten gaat tijdens je zoektochten. Eenmaal thuis worden je vondsten nog een keer beoordeeld en als ze door de strenge selectie komen ben je uren of dagenlang bezig om ze te reinigen en dan gaan ze nog een keer door de keuring voordat ze uiteindelijk in de vitrine belanden. Je kunt uit wanhoop natuurlijk een grindpad onder aan de flat aanleggen maar dan kun je er beter een geologisch pad van maken en entree vragen of er geen ruchtbaarheid aan geven want anders moet de gemeente dranghekken plaatsen...  hahaha

Nou even serieus. De stukken die jij thuis hebt liggen kunnen best interessant zijn voor andere verzamelaars maar als niemand weet wat je in je verzameling hebt staan en welke stukken je eventueel wilt ruilen of vanaf wilt dan blijf je met je mooie verzameling zitten en stapelt het zich alleen maar op.
Op een beurs, marktplaats of veilingsite te koop aanbieden is natuurlijk een optie maar je hebt op onze site natuurlijk ook genoeg mensen die op zoek zijn naar mooie of zeldzame mineralen. Ik heb gezien dat het te koop aanbieden op onze site niet is toegestaan maar misschien is het wel mogelijk om een persoonlijk topic te openen waarin je de verzameling die je wilt ruilen of vanaf wilt laat zien met daarbij natuurlijk de afmetingen, soort mineraal, vindplaats en een vermelding "beschikbaar" of "niet (meer) beschikbaar". Zou je ook onder het bestaande topic "vraag en aanbod" kunnen plaatsen. .

Weet zeker dat er veel verzamelaars van mineralen zijn die interesse hebben in de zelf gevonden mineralen van een groot aantal leden op deze site die actief zoeken.

Zomaar een idee en wat Gerben al aanhaalde, andere blij maken met je mooiste vondsten is het leukste wat er is.

Heel veel groetjes

John de Bruijn
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Waar naartoe met een deel van mijn mineralen?
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2016, 19:16:37 »
Hoi Kristian

Ik weet dat je zeer selectief bent als het om het meenemen van vondsten gaat tijdens je zoektochten. Eenmaal thuis worden je vondsten nog een keer beoordeeld en als ze door de strenge selectie komen ben je uren of dagenlang bezig om ze te reinigen en dan gaan ze nog een keer door de keuring voordat ze uiteindelijk in de vitrine belanden. Je kunt uit wanhoop natuurlijk een grindpad onder aan de flat aanleggen maar dan kun je er beter een geologisch pad van maken en entree vragen of er geen ruchtbaarheid aan geven want anders moet de gemeente dranghekken plaatsen...  hahaha

Hee John,

Zelfs wat je hier hebt geschreven, is al serieus ;) In vergelijking met het Nederlands Elftal of de winnaars van de The Voice of Holland zijn mijn selectierondes nog strenger ;) Dus ja... het is wat met al die mineralen. En dat geologisch leerpad is wel een goed idee!! Misschien de gemeente Tilburg maar om subsidie vragen?

En ik sta zeker open voor ruilen of weggeven van mineralen, dus dat is iets om over na te denken hoe dat precies aan te pakken. Al die mineralen fotograferen is een levenswerk. Maar goed, het idee is super!

Groetjes,
Kristian